Sollitind (689 moh) - Mellatind (785 moh)/Målselv (05.07.2020)

Ascents Mellomtinden (785m) 05.07.2020
Sollitinden (689m) 05.07.2020

Blåtind skytefelt ligger i hjertet av en helt utsøkt fjellkjede som strekker seg milevis i hver retning. Til tross for forsvarets mange øvelser og tunge kjøretøy skremmer ikke dette turglade nordmenn fra å bruke nærfjellene uansett sesong. Sollitind er nok den mest besøkte og kjente toppen av alle her, og av god grunn. Fjellet ligger lett tilgjenglig, strekker seg ikke altfor høyt over havnivået, men har likevell en strabesiøs slutt-etappe opp egga og belønner besøkende med god utsikt.

Startstedet for turen vår var bommen ved Andreas-veien ved E6. Turløypa er nok markert fra Sollia, og er som oftest der folk flest pleier å starte. Parkeringsmuligheten ved Sollia er også tilstrekkelig bedre enn ved Andreas-veien.

Først følger du en godt brukt traktorvei. Etter 800 meters gange deler veien seg opp, her fortsetter du til venstre opp svingen, like etter svingen går det en snarvei gjennom skogen opp lia. Deretter kommer du inn på samme traktorvei og fortsetter videre en halv kilometer. Så deler veien seg opp og her fortsetter du til venstre opp en litt mer igjengrodd vei opp i litt brattere terreng. På toppen av bakken står det oppskiltet ett advarsel skilt fra forsvaret, like forbi skiltet ankommer du en ny snarvei inn skogen på høyre side av veien. Like oppfor snarveien passerer du ei hytte før du omsider krysser Sammenbinningsveien som forsvaret har bygd i 2007-2008. Stien fortsetter over veien og og fortsetter gjennom det som er igjen av skogen. Deretter følger du egga opp til toppen.

Videre fulgte vi ryggen langs Sollitind i retning mot Blåtind i underkant av 3 kilometer til Mellatindvatnet. Mellatindvatnet ligger på lifoten av Storfjellet, og er en fin tur destinasjon ifall mann ønsker ett litt lengere turmål inn i Blåtinden. Vi fulgte ryggen til Mellatind herfra til vi vår på toppen. Det er 80 høydemeters forskjell fra vatnet til varden, og 800 meters gange i slakt og lett terreng. Mellatind er kanskje den mest annonyme toppen langs fjellrekka i Blåtind, men har tiltross en regelmessig stor varde. Her har du fin oversikt til Sollitind og Sollitindvatnet, samt Kaspervatnet som ligger rett nedenfor toppen.

Vi fulgte fronten av fjellet ned i dalen, og kom omsider på Gislestien til vi traff Sammenbinningsveien og fulgte resten av ruta samme vei ned som vi kom opp og hadde tilbakelagt oss 13 kilometer.

Distanse: 13 kilometer
Stigning sammenlagt: 978 moh
Beregnet tidsforbruk: 4-6 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Middels Krevende

Ryggen bak Sollitind og det vakre Sollitindvatnet i front
Enda lenger opp, Mellatind til venstre i bildet
Storfjellet/Blåtindan (1145 m.o.h)
Mellatindvatnet (705 moh)
Sollitinden fra turen opp ryggen til Mellatind