Matfjellet/Sørreisa (623 m.o.h) (07.07.2020)

Ascents Matfjellet (623m) 07.07.2020

Ta av E6 i rundkjøringa over Rema 1000 ved Andselv sentrum og følg Riksvei 86 mot Sørreisa i ca 14 kilometer. Ta av inn mot Rabbåsen og kjør helt innerst ved skiltanvisningen mot Hjerttind og Matfjellet, her er det greie parkeringsmuligheter.

Turen starter med å følge traktorveien oppover i østli retning mot Matfjellet. Etter ca 1,4 kilometer ankommer du en bekk som renner over traktorveien. Basert på om nedbørsmengden på fordhånd har vært stor eller nårtid på sesong det er så kan bekken være ganske stor, da er det aknskje lurt å finne ett smalere parti i skogen rundt som er lettere å krysse.

Videre fortsetter du å følge traktorveien opp lia i ca 1 kilometer frem til skilting for "Matfjellet" inn en skogsti til venstre opp det siste av skogsbåndet. Dette skiltet kan være lett å overse ettersom det er delvis istykker og ligger på marka.

Herfra går turen oppover i fin stigning på behagelig eng- og mosete underlag. På nærmere 550 høydemeter er det hovedsakelig faste berg som gjør opp det meste av underlage.

Topp-platået er temmelig stort, varden synes på lang avstand og har en liten anmarsj på 500 meter. Toppen har godt utsikt over Andsvatnet med postkasse og fin varde.

Avstand: 3,8 kilometer en vei
Stigning: 623 m.o.h
Beregnet tidsforbruk: 2-3 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Enkel

Skiltanvisningen som kan være vanskelig og spotte.
Opp skogstien
Møssmørtinden
Postkassa
Prøvde å fotografere Andsvatnet men sikten var elendig