Lille-Piggtind/Tromsø (1032 m.o.h) (22.07.2017)

Ascents Lille Piggtinden (1,032m) 22.07.2017

Lille-Piggtind viser seg fra sin desidert beste side dersom du kjører E6 fra Tromsø inn mot Laksvatn. Herfra later fjellet til å kun la seg bestiges av erfarne fjellklatrere med sin smale, stupbratte fjellformasjon. Overasskende nok er fjellet ganske motakelig for allminnelige hikere uten klatreutstyr også. Topp-støtet er fortsatt noget bratt så det lønner seg å være relativt fjellvant på forhånd. Jeg drar paraleller mellom Breidtinden/Senja som referansepunkt.

Ta av ved Bunker Oil og kjør ca 7 kilometer innover Laksvatn. Vi kunne ikke finne noe startsted for turen så vi parkerte bilen der det passet oss og begynte turen opp skogholdtet i lia ganske rett under fjellet på en plass angitt Solli på kartet.
Du klatrer fort opp høydemeterne, og på 200 moh er du så&si over skogbåndet. Steinura er ganske lealøs så trå varsomt og spredt dersom dere er flere på tur.
Fra veien kunne vi skimte en kjempe-pinakel sør for toppen, så da vi nærmet oss 900 høydemeter skrådde vi litt av løypa for å fotografere denne kjempestore fjellformasjonen.

Etterhvert snudde vi å begynte på toppstøtet. Her fant vi riktignok spraymerking i berget flere steder og fulgte den opp til toppen. Topp-platået er større en først antatt med fin varde og super utsikt i alle retninger. Er du på toppen på en solrik dag er det ekstra spesielt og skimte skyggen av hele fjellet langs Lakselvbukta på andre siden.