Store Russetind/Balsfjord (1405 m.o.h) (23.07.2016)

Ascents Store Russetinden (1,405m) 23.07.2016

Kjør gammel E6 (Bergenesveien) fra Vollan sentrum, like etter du har passert ei bru tar du av til venstre og kjører opp til ett gruvtak og parker bilen her. Etter du har krysset E6 via en undergang tar du til høyre og begynn å ta deg oppover hvor det passer siden det ikke er angitt sti. På ytterligere 450 høydemeter begynner skogen og avta og du vil få ett bedre overblikk av dalsøkke "Ytterdalen" som ligger mellom Store Russetind og Rakeltinden.

Vi krysset Buktelva relativt tidlig og brukte en stor kampestein like under Russetind som holdepunkt. Denne kan sees fra E6 og er lokalt også døpt "Kaffesteinen" som første rasteplass. Herfra bratter det litt ut før dalen åpner seg og Russetindbreen kommer til synet. Fortsett så litt innover dalen men hold deg til kanten av Russetind, etterhvert dukker det rødmerking opp som fortsetter helt til topp-platået. Herfra og oppover går turen i noget bratt steinur, er dere flere på tur så gå gjerne spredt oppover for å unngå steinsprang.

Toppen har en varde plassert helt på kanten for stupet ned mot Vollan, utsikten er utmerket. Markenestindan ser helt rå ut fra denne vinkelen, og videre bak skimtes Innertinden lenger inn bak Dalsfjellet.