Blåtinden/Den Sovende Soldat/Balsfjord (1180 m.o.h) (14.07.2020)

Ascents Blåtinden (1,180m) 14.07.2020

Blåtinden, lokalt kjent som Den Sovende Soldat, ligger plassert like utenfor Laksvatnet og er på kommune grensa mellom Balsfjord og Tromsø. Fjellet var annonsert i 2007 for super-G og alpin kombinasjon for vinter OL i 2018, og er lokalt også kanskje det hyppigste alpin-fjellet som ligger i Troms fylket.

Fjellet er en populær destinasjon i sommer sesongen også, og byr på førsteklasses panorama utsikt samt kanskje en av Troms fylket's desidert største varder.

Startstedet ligger ett par minutters kjøring på E8 nord for Laksvatnet. Du tar av ved Kantornes og følger bilveien 300 meter innover. Turstien er godt avskilta og det er godt mulig å parkere bilen langs veikanten like ved. De første 800 meterne følger du en tursti inn skogen før du omsider tar høyde opp Berghausen-aksla. Herfra og opp skogbandet følger du ei rett linje som er hogget i skogen. Terrenget flater noget ut etterhvert og når du nærmer deg 500 høydemeter svinger stien nordover mot Blåtinden. Du krysser en & annen bekk og omsider Moskojohka som er navnet på fossen som later til å ha oppstandelse fra Gjømmerdalen. Her er siste mulighet for å fylle på flaska.

Deretter begynner du å ta høyde på selve fjellet. Stien går litt nord-øst for fjellet og opp den nærmeste tuva i ei strabasiøs steinur. På rundt tusen høydemeter flater det mer ut og du får fin utsikt over Gjømmerdalen og videre utover Laksvatnet og Lakselvtindene. Herfra kan du se utformingen av fjellet som lager nesa & munnen på soldaten sett fra E6.

Derfra er det fin og slak stigning langs øst ryggen på fjellet til du omsider er på toppen og kan nyte utsikten i alle retninger eller fundere på byggeprossesen av gigant-varden. Beveger du deg vestover på platået har du klar utsikt over Lavangsdalen og Sultindan i front, både Tromsdalstinden og Hamperokken er godt synlige herfra. Vender du nesa sørover ser du Nordkjostbotn, og på en klar solværsdag kan du skimte Istindan. Hjerttind kan skimtes sør-vest for Fugletinden. Etter en kort fotogragi runde pakket jeg sekken og returnerte samme vei tilbake.

Topp tur for folk flest!