Storvasstinden/Balsfjord (1242 moh) (16.07.2020)

Ascents Storvasstinden (1,244m) 16.07.2020

Storvasstinden ligger i Balsfjord kommune øst for E6 og er en formidabel utsiktspost for de som takler litt eksponert fjellterreng. Storvasstinden har forøvrig to ruter du kan velge, du kan ta en lengere rute fra Strupen og forbi Juksevatnet, men dette er betraktelig lengre i luftlinje. Jeg valgte å kjøre inn til Hølen og parkere bilen helt innerst, herfra følger du en traktorvei ca 2km inn til Storvatnet. Deretter fortsatte jeg langs vannkanten i drøye 500 meter i gjenngrogg steinur. Steinura kommer fra ett fjellskred som delte opp Høltinden, Kvittinden, og Storvasstinden for omlag 5500 år siden.

Langs steinura holdt jeg meg på øversiden litt ifra vannkanten og skrådde etterhvert oppover og krysset omsider Laelva. Derfra gikk jeg tilfeldigvis på en nokså sjaber tursti. Stigningen i skogen varierer litt periodisk, men oppe på snare 250 høydemeter begynner etappen opp den siste delen av skogbandet som avslutter på 575moh. Du traverserer langs litt lyng og mose i slakt terreng før du virkelig begynner å samle på høydemeter opp skulderen til Storvasstinden.

Helt i starten av aksla går stigningen fint. Når du er oppe på rundt 800moh begynner klyvingen sporadisk opp samtlige bergfjell, og på 950moh er hvor fjellet er som brattest og kan kanskje virke skremmende for folk med høydeskrekk. Steinen som ligger langs ura er som regel fast, men det kan være lealøst enkelte passasjer så dersom man går flere er det lurt å spre seg her.

Jeg rundet av fjellet bare 50 høydemeter før toppen, og fulgte ryggen opp til varden herfra. Utsikten på toppen er fantastisk. Du ligger midt i smørøye og har god rekkevidde sørover til Øverbygd og kan se biter av Fjellfrøsvatnet. Vestover ser du Blåtindan og nordover synes Den Sovende Soldat over Balsfjorden. I front ligger Kvittinden nærmest, og bak der stikker Høltinden fram. Bak der igjen stiger hele Rakeltind-traversen opp, og Store Russetind titter litt beskjedent opp bak Markenestindan.

I tillegg til utsikten byr Storvasstinden på ei historisk turbok av de sjeldne. Den var satt ut i juli 1993 av Gerd og Hugo Løvheim. Før '93 lå det ett syltetøyglass på toppen som besøkende la lapper oppi, disse lappene har blitt bevart og limt i turboka og daterer seg helt tilbake til 1967 frem til idag. Jeg var den første besøkende i 2020, iallefall som var skrevet opp i boka.

På returen fulgte jeg samme vei ned som jeg kom opp.

Avstand: ca 5km en vei
Stigning: 1242 moh
Beregnet tidsforbruk: 5-8 timer
Vanskelighetsgrad: Krevende

Storvasstinden sett fra Storvatnet
Laelva på tur opp
Over skogbandet, like før du begynner opp skulderen til fjellet.
Den bratte nord-vest ryggen til Storvasstinden med Kvittinden i bakgrunnen
Toppvarden
Til høyre ser man langs sør-ryggen til Storvasstind, til venstre i bildet er Svensborgtinden (1307)
Utsikten fra toppen, Blåtindan i bakgrunnen.