Stortinden/Balsfjord (1173 moh) (13.07.2019)

Ascents Stortinden (1,173m) 13.07.2019

Kjør gammelveien inn Nordkjosbotn og parker bilen ved en traktorvei like etter ei lita bru som går over Øverelva. Traktorveien er anvist på kartet med navnet "Skaidi".
Etter kort gange oppløser traktorveien seg til en nokså sjaber firehjulingsti som var vanskelig å forholde seg til i gjengrodde skoger. Vi fortsatte innover Kjusaksdalen i særdeles høy vegetasjon og bestemte oss fort for å skrå oppover Stortind etter knappe 1,5 km.

Vi fortsatte å holde stø kurs rett opp fjellsida i en nokså dryg oppover stigning på rundt 900 moh. Omsider byttes mosen ut med veldig lealøs steinur. På rundt 950moh rundet vi ett hjørnet og havnet på fronten av fjellet i retning Nordkjosbotn/Smørpund. Vi sjanset ikke på å bestige fortoppen via fronten så vi snudde brått og fortsatte opp den utrolig løse steinura. Vi rundet av fortoppen (1075moh) via vest-siden av fjellet. Her står det en liten varde tett opp mot kanten. Du har en fantastisk utsikt over Smørpund rett forrut, og ser innover Storfjord til høyre.
Etter en kort fotografi pause fortsatte vi spaseringa lenger bak til det høyeste punktet på fjellet (1173). Her står det også en varde. Her har du bedre overblikk over fjellen rundt omkring, Oksetinden i øst og Stallofjellet og Kjemdedalsaksla ligger rett bakom. Halvorsfjellet og Dalsfjellet i vest.

Siden steinura ned fronten av fjellet var såppas råtten fortsatte vi ned lenger bak nesten innerst i Kjusaksdalen på returen. Dette er nok den optimale måten å bestige fjellet på.

Avstand: ca 4,5km til topp
Stigning: 1173 moh
Beregnet tidsforbruk: 6-8 timer
Vanskelighetsgrad: Krevende

Stortinden sett fra veien
Halvorsfjellet lengst til høyre i bildet og Dalsfjellet som ligger i skydekket
Andreas på vei opp vest-siden av Stortinden
Magne-Ove tar seg opp vest-siden av Stortinden.
I det mest utsatte partiet før toppen. Denne fjellmassen er mye større enn bildet viser, her trengte vi oss gjennom smuget på venstre siden før vi klyvet opp den siste renna.
Fortoppen med Dalsfjellet i bakgrunnen. Vi røyste en gammel mast som har forfalt.
Varden fra fortoppen, Smørpund i front og Storfjord videre inn til høyre i bildet.
Videre bakover mot det høyeste punktet.
Topp punktet 1173 moh.
Magne-Ove på retur, lenger ned ser vi Kjusaksdalen hvor vi skulle ha kommet opp.
Stilig formasjon i fjellet.