Klokkardalstinden/Bardu (1484 moh) (27.07.2019)

Ascents Klokkardalstinden (1,484m) 27.07.2019

Kjør inn til Bardujord, ta av til venstre inn Movinkelveien til Kvenhushølet og parker bilen på en parkeringsplass på venstresiden av veien like før brua. Spaser over brua og følg avmerka sti til Blåberget. Etter ca en kilometer tar du av merka-løypa og fortsetter på en firehjulingsvei innover Tverrelvdalen til Hasvollsætra.
Herfra skrår du av til venstre nordover opp Skardalelva. Her kan du velge å fortsette turen etter firehjulingsveien men den oppløser seg stadig og gjennopptar sporadisk innover ett ellers gjenngrodd terreng med høy vegetasjon. Dette pågår i underkant av to kilometer før skogen avtar. Etterhvert vil du kunne skimte sør-ryggen til Klokkardalstinden på høyrekant etter du har forbipassert Rundfjellet. Du fortsetter opp ett dalføre mellom Rundjellet og Klokkardalstind på snare 940 moh før du begynner å ta deg opp sør-ryggen.

Stigningen opp ryggen er overkommelig for de fleste, litt løs stein i noen partier så det gjør lurt å spre seg litt. Oppe på ca 1100 høydemeter begynner stigningen og avta noe, her er det fint å holde seg på øst-siden av fjellet hvor du får pent overblikk av Hestryggen og Fonnskardsvatnet nedenunder.

På toppen har du kanskje en av Målselvs desidert beste utsiktsposter. Toppen har en bratt nord-side på kanskje 300 høydemeter som stuper rett ned i en navnløs isbree. Nordover fortsetter fjellkjeden langs en lang og slak rygg på over 3 kilometer i luftlinje til Vesle Istinden (1332), og helt i enden hvor Tolvtinden (1408) står. Herfra virker Tolvtinden som en liten topp i forhold.
På høyresiden av fjellveggen er en navnløs dal som Fonnskardselva renner ut i, og til venstre er Klokkardalen som går videre inn i Kjerrelvdalen. Du har full oversikt over Dildogaisi og Rypelars i vest, og Hestryggen og Alappen i øst.

Er du seig i bena er dette en absolutt anbefaling.

Avstand: ca 11 kilometer en vei
Stigning: 1484 moh
Beregnet tidsbruk: 8-12 timer
Vanskelighetsgrad: Krevende

Klokkardalstinden sett fra Fondskardsdalen
Innover Tverrelvdalen langs firehjulingveien
Eirik ved Hasvollsætra.
Eirik og Andreas på tur innover Skardelvdalen.
Sør-ryggen til Klokkardalstinden.
Eirik og Andreas på tur i steinura opp sør-ryggen til Klokkardalstinden.
Hestryggen med Fonnskardvatnet nedenunder.
Utsikten fra toppen, Tolvtinden (1408) i front.
Rypelars, med Istindan i bakgrunnen.
En navnløs dal som Fonnskardsvatnet renner ut i.