Tolvtinden/Målselv (1408moh) (29.07.2017)

Ascents Tolvtinden (1,408m) 19.07.2020

Tolvtinden ligger godt synlig for øyet i de fleste retninger rundt om i Målselv kommune og står litt utstøtt som den fjerne slektningen langs istindene. Fjellet skiller seg litt ut fra resten med en toppspiss som skjevt peker i retning nord-vest og som gjør fjellet lett gjennkjennbart.

Vi har lenge snakket om å bestige Tolvtinden og gjorde ett forsøk først i 2014. Den gang fikk vi skyss innerst til Bjørnstadsætra i Iselvdalen og begynte gåinga i lett terreng inn Frøkentindskardet. Vi fortsatte gjennom skardet mellom Vakkerfjellet og Hestryggen og kom inn i en dal vi tror heter Fondskardsdalen. Herfra tok vi høydemeter opp ryggen som skulle ta oss videre til Vesle Istinden på 1332 m.o.h men turen stoppet halveis opp i fellsiden på bakgrunn av usikkerhet i bratte partier.

Turen har siden preget oss særdeles siden fjellet har stått såppas høyt på prio-lista og ble det ene vi ikke besto. Så sommer 2017 la vi ut på tur på nytt men denne gangen droppen vi Iselvdalen og parkerte heller bilen innerst ved Iselvmo og fulgte en grusvei opp fjellsiden i tett skog. Etterhvert forsvant veien og vi fortsatte tvers opp skogsterrenget i høyt tempo ettersom klegg og vepps fulgte tett på. Omsider var vi over skogbandet og fulgte vannkanten til Storvatnet i retning Tolvtinden.
Vi måtte krysse Storvassbekken før vi kunne begynne å ta på nye høydemeter opp mot Storvasshompan (906 m.o.h). Her foretok vi vår siste benstrekk & banan-pause før vi la ut på toppstøte opp steinura. Deretter har du bare sjarmør-etappen til slutt langs en lang og slak rygg opp til varden. Varden ligger plassert på yttersida av en bergsprekk i fjellet. Herfra får du førsteklasses utsikt av hele Målselv kommmune i ett eneste øyekast. Vender du nesa 180 grader bakover ser du rett på fronten av Klokkardalstinden (1484 m.o.h), og på andre siden av Kjerrelvdalen ligger Rypelars med en stupbratt fjellvegg på omalg 500 høydemeter.

Avstand: ca 9km en vei
Stigning: 1408 m.o.h
Beregnet tidsforbruk: 5-8 timer
Vanskelighetsgrad: Krevende

Magne-Ove med Tolvtinden i front. Lengst til venstre i bilde er Hestryggen, deretter lurer Rundjellet beskjedent frem bak Klokkardalstinden, den neste knausen er Vesle Istind og resten av fjellmassen tilhører Tolvtinden.
Vår første,- og tildels korte pause foran Storvatnet. Her var ennå kleggen såppas pågående at vi raskt kom i gåinga igjen.
Magne-Ove foretar en runde benstrekk før toppstøte opp steinura.
Andreas undergår de siste par hundre meterne før toppen.
Toppen av Tolvtinden
Overblikk mot Rundhaugen. Mauktippen & Stormauken i front, og deler av Alappen kommer til synet lengst til høyre i bildet. Storvatnet ligger også lengst til høyre i bildet med Sørkletten bak.