Montana de Tauro (13.11.2018)

Ascents North of Montaña de Tauro (978m) 13.11.2018 12:24
Mirador Altos de Montaña de Tauro (1,172m) 13.11.2018 13:15
Montaña de Tauro (1,219m) 13.11.2018 14:15
Visits of other PBEs Maximum 3 cars parking 13.11.2018 12:10
Montana de Tauro norte cumbre al este (1,173m) 13.11.2018 13:25

Turrapport, dag 2

Tur til Gran Canaria med Heidi, Halvor, Sondre og Ann Kristin, dag 3:

Våknet til tåke og yr i dag også og bestemte oss for å reise sørover til vi fikk bedre vær. Vi skulle ikke lenger enn litt sør for de høyeste fjellene, så lettet tåka og sola tittet frem innimellom. Litt nord for Mogan tok vi østover på en fjellvei og parkerte ved "Maximum 3 cars parking". Det var flere spredte muligheter for parkering i området, men stort sett smal vei uten veiskulder.

Vi fulgte hovedstien mot Montana de Tauro. På OSM-kartet vises det som vei, men det opplevdes helt klart som en sti. Litt før toppen deler stien seg. Stien rett frem fortsetter sørover der man kan gå omtrent så langt man vil. Stien til venstre går opp til noen ruiner med ly og flott utsikt, og stien går videre til toppen av Montana de Tauro. Vi tok stien sørover og på toppen av bakkene var vi på platået vest for toppen. Der tok vi av til høyre og gikk bort til stupet over Mogandalen. Vilt og vakkert!

Vi hadde tenkt at det gikk en sti mot toppen, men så ingen, så vi returnerte til stiskillet og gikk opp til ruinen og en lengre rast i le. Panoramautsikt mot de høyeste fjellene. Jeg mener at vi leste et sted at ruinene hadde vært et sted man møttes for råd, men har ikke klart å finne noe dokumentasjon. Kanskje er det bare rester av en gammel seter?

Rastet der før vi snudde og tok stien til toppen. Litt mye trær der til å få like god utsikt som ved ruinene. Vi tok snarveien vestover og ned på platået vi hadde vært på først. Så ingen sti nå heller, men lettgått. Vi fulgte så stien sørover et stykke til vi følte at tiden rant ut. Gikk så igjen ut på stupet for å nyte utsikten ned i Mogandalen.

Returnerte hovedstien til bilen. Der hadde det vært innbrudd i den ene bilen, og to sekker var forsvunnet, blant annet medisiner til Halvor. Ble mye ekstraarbeid med legebesøk, men i Porto Mogan var det lege med skiltet "Vi snakker Skandinavisk", så det ordnet seg. Vi kjørte så tilbake til tåka ved hotellet vårt. Men et besøk i spaavdelingen og en god middag gjorde at vi glemte det litt.

Om man har to biler, så er en annen fin variant av turen å fortsette stien sørover og bratt ned vestover på sti til Mogandalen omtrent en km sør for Mogan. Stien står inntegnet på Peakbook-kartet (OSM) og er luftig, men trygg. Jeg gikk opp den stien siste dagen i ferien. Se turrapport dag 7. Vi hadde to biler denne gangen, men så ikke muligheten da.

På vei opp de første bakkene.
Vilt og vakkert på stupet vest for toppen.
Ser nedover Mogandalen fra stupet vest for toppen.
I le for vinden i ruinene nord for toppen.
Stien videre mot toppen.
Made it! Toppen av Montana de Tauro.
Stien videre sørover.
Utsikt til Mogandalen der vi snudde.
Vi starter på bakkene ned igjen til bilen.
En god middag høyner opplevelsene!