Snøhetta (07.07.1999)

Ascents Snøhetta (2,286m) 07.07.1999
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 07.07.1999

Avreise Snøheim kl. 11.50
Ankomst Snøhetta (Stortoppen) kl. 14.15 (2286 m.o.h)
Ankomst Midttoppen kl. 15.10 (2278 m.o.h)
Avreise Snøhetta kl. 16.30
Ankomst Snøheim kl. 18.20

Etter å ha ligget en dag å ventet på godværet, samt restituert oss, var jeg og Arnstein klar for Snøhetta. Startet fra Snøheim kl. 11.50, i strålende solvær men med noen skyer her og der. Jeg sleit en god del med en vond akilles, så det gikk ganske trått fram til gamle Reinheim, hvor selve oppstigningen begynte. Men her ifra gikk det radig, den vonde akillesen hadde blitt så pass bedøvd at jeg ikke kjente så mye til smertene. Jeg startet å gå rett opp bakkene, og kom etterhvert inn på turiststien mot toppen. Arnstein gikk litt mer til venstre og hadde dermed en enda brattere oppstigning. Selve oppstigningen fra gamle Reinheim tok vel ikke stort mer en en time, og jeg var på toppen 5-10 min etter Arnstein. Dette var min til nå høyeste topp, og utsikten var formidabel, vi så blant annet mot Rondane der vi hadde gått de foregående dagene. Etter en matpause forsatte vi bortover til Midttoppen.

Hele toppen var snødekt, men snøen var grei å gå på. Gikk så ned i et lite skar før en grei oppstigning til midtoppen. Midtoppen har to varder. Vi besøkte begge men den første er nok den som ligger høyest. Fra varden lengst borte ser man ned i skaret mot Hettepiggen og Vest toppen. Vi slo oss ned på Midttoppen og nøt været og utsikten. Returnerte via Stortoppen kl. 16.30, og var nede ved Snøheim igjen kl. 18.20.