Vestre Skardstind (27.07.2018)

Dagstur fra hytta. Varmeste dagen i Sørnorge , varmt også i fjellet.
Ønsket å gå til Skardstind, men er alene, og er skeptisk til å gå helt til topps. Jeg hadde hørt av en venn at det er greit å komme til topps uten sikring....
Startet tidlig, gikk fra Geitsetra kl. 0830 i godt vær. Opp bakkene mot Dumhøe, var på 2181. Der var det fantastisk utsikt mot Storgrovehøer, Storjuvbreer, Galdhøpiggen , porten og Skardstind. Andre veien mot Smørstabbområdet og Hurrungane.
Jeg gikk så opp til 2221. Det var ingen snø på Skardstind, helt tørt på fjellet. Sikkert så ideellt det kan bli for å bestige toppen .
Jeg satt meg godt tilrette på en av de store steinene i det lille skaret mellom 2221 og den første hammeren, matbit. Studerte formasjonene, og fant ut at jeg ikke ville gå opp uten sikring .
Jeg var alene, og det var heller ingen mobildekning i tilfelle jeg skulle gå meg fast.
Jeg snudde, altså, og returnerete Dumhøe, nedstigning og ankom bilen etter 6 timers tur.
Litt irriterende, men jeg gjorde nok det som var best. Kunne ikke se for meg hvor man kunne passere med trygg margin. Har lest flere beskrivelser, hvor man bruker sikring.
Det var likevel en flott tur, og jeg vil gjøre et nytt forsøk , men da med følge og sikringsutstyr.