Gran Paradiso (10.08.2015)

Start point Pont (1,950m)
Endpoint Pont (1,950m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Gran Paradiso (4,061m) 10.08.2015

Startade nere i Pont. Slingrig fin stig uppöver. Fulade oss och sov i tält istället för bland snarkande italienare på hyttan.
Dåligt utprovad frukost i form av starkt blandad blåbärssoppa (ekströms pulver) med mysli gav oss ingen toppenstart på dagen, sockret knastrade mellan tänderna. Efter en del pysslande med packningen kom vi iväg och anslöt oss till lemmeltåget av pannlampor som redan var på väg uppåt. Några itag med händerna upp i klippartierna innan vi kom upp på platån där glaciären börjar. Jag var illamående efter frukosten. Medan vi tog på oss stegjärn och knöt in oss blev illamåendet för mycket och resulterade i en tjusig lila spya... De flesta runt oss tänkte nog att jag borde gå ner, medan jag äntligen kände att livet återkom till kroppen. Trots tom mage kände jag mig hur pigg som helst och gick före Viktor hela vägen upp för glaciären. Han slet desto mer med seg kropp. Uppe på kammen stod vi och trängdes bland alla andra i väntan på att få komma på topp. Kändes som en riktigt fars med arga italienska guider och deras livrädda klienter som bokstavligen kröp fram längs kammen och förbi oss på deras väg tillbaka ner. Fint att komma på toppen trots trängseln.
Gick fint på väg ner, packade ihop tältet och snirklade oss ner till Pont.