Loftet, Veslfjelltinden, Hurrbreatinden, Bakarste Skagsnebb (01.04.2021)

Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 01.04.2021
Loftet (2,170m) 01.04.2021
Bakarste Skagsnebb (2,093m) 01.04.2021
Veslfjelltinden (2,157m) 01.04.2021

Lang dag med fint vær utenom en god del vind som gjorde det kaldt. Av og på med vindmaske og hansker hele dagen.

Traversen fra Loftet til Veslfjelltinden gikk fint uten stegjern og øks. Fra Hurrbreatinden og til Bakarste Skagsnebb gikk det greit å gå ned, jeg gikk ned sørsiden men når jeg gikk tilbake fant ut at rett ned ryggen er best.

Opp til Bakarste gikk jeg også vanskeligste vei som var langsmed ryggen. Det er lettest å traversere på nordsiden et stykke, også opp en renne som er ca 50 grader bratt. Fant denne når jeg gikk ned.

Når jeg kom tilbake fra Bakarste og var ved skia ved Hurrbreatinden la det seg en tjukk sky over fjellene, så da gikk jeg ned med skia i armene og etter GPS-kurs til jeg kom litt under skyene og fikk sett mer. Fremdeles så flatt lys at jeg fløy utfor en skavl bak en stor stein et sted nærmere Krossbu.