Til den grønne øya (18.07.2010)

Ascents Ravnflåget (163m) 18.07.2010

Til den grønne øya - turrapport med bilder og kart på helgetur.net

"Den grønne øya" er vel en betegnelse som først og fremst assosieres med Irland. Men etter å ha gjort meg kjent med natur og landskap på den lille øya Mindlandet (ca 14 km2) lengst sør i Alstahaug kommune, mener jeg at heller ikke denne øya gjør skam på et slikt stempel.

Selv om det var seint på dag da jeg ankom Mindtangen med ferga "Tjøtta", så jeg fram til en lang og god vandring både med og uten oppakning. Første mål var å komme seg til et område vest på øya som var utpekt som leirsted, grunnet manglende bebyggelse og den frie utsikten utover skjærgården.

Jeg bega meg sørover fra fergeleiet langs en smal asfaltert vei, og var spent på hva øya hadde å tilby. Etter at veien til å begynne med hadde slynget seg gjennom småskog og utmarksbeite åpnet landskapet seg mer og mer opp, og jeg trådte inn i et nydelig kulturlandskap med vide åkre som strakte seg så å si tvers over hele den relativt flate øya. Mer...