Tatt av vinden (17.06.2007)

Ascents Trollvasstinden (801m) 17.06.2007

Tatt av vinden - turrapport med bilder og kart på helgetur.net

Turen til Vega var opprinnelig tenkt som overnattingstur, men i stedet ble det en kvelds- og nattetur. Fra veienden ved Eidem fulgte jeg en sti til Juvika, der jeg hadde tenkt å slå opp teltet. Juvika viste seg å være et idyllisk sted, med ei lita kritthvit sandstrand, omgitt av gress og småvokst kystfuru.

Det var nesten ikke en sky på himmelen, med unntak av noen tåkedotter som hang rundt de ytterste kystfjellene, deriblant Trollvasstinden, dit jeg hadde tenkt meg. En ekkel nordavind gjorde at jeg ville vente med å sette opp teltet til jeg kom ned igjen, i håp om at vinden skulle løye.

Satte fra meg ting som jeg ikke behøvde, og fortsatte turen med lettere sekk. Fulgte stien ca 2 km videre langs sørsida av øya, gjennom furuskog og over nakne sva. Enkelte steder lå det hauger av rullestein. Stien passerte Ervika, og jeg fulgte den nesten til sørvestspissen av Vega. Mer...