Montserrat (19.12.2021)

Saint Jeroni (1236moh) 19.12.2021
Miranda de Santa Magdalena (1031moh) 19.12.2021
Roca de Sant Salvador (1155moh) 19.12.2021

Monsterrat er Barcelonas magiske fjellområdet. Monserrat er en fjellmassiv av konglomeratstein som ligger ca. 30 kilometer fra Barcelona. Det er bratt og majestetisk. Det består av uendelig konglomeratnåler som tilbyr uendelig turer og klatring muligheter. Siden det er så nært til Barcelona er det et veldig populært turområdet og den små bygd Monestir de Montserrat er veldig ofte så overfylt som Barcelonas sentrum. Å gå på en tur til en populært turmålet i Monsterrat betyr at man kommer til å krysse masse folk. Imidlertid kan man også finne flere små hemmeligheter, turområder som ikke er så populære av en eller annen grunn. Disse områdene består vanligvis av bratte partier i skogen og klyving i konglomeratet. Dette er det vi kaller den vil side av Monsterrat.

Jeg bestemte meg for å ha et kort besøk til Barcelona i juleferien min. Jeg skulle ta tog fra Valencia en Lørdag morgen og å dra tilbake Søndag kveld. Dette gjorde at jeg kunne gå en tur Søndag morgen. Det var lett å bestemme seg for en tur til Monsterrat med Victor som var en turkompis fra de årene jeg bodde i Barcelona. Vi planla å følge en tur track fra wikiloc som er det mest brukte turnettstedet i Spania. Første havdel av turen skulle bestå av bratt skogen og lett klyving og den andre halvdel var de mest populære topper i Montserrat: Sant Jeroni og et par topper til i nærheten.

Vi begynte turen på ca. 600 moh. Rett under oss var det tåkete og over oss var det skyfritt himmel. Som vanlig i slike forhold, morgenen var kald men sola varmet opp dagen i noen få timer. Starten av turen var bratt i tett skog. I noen steder kunne man komme seg litt ut fra skogen der skogen åpnet seg og var det mulig å ha litt større perspektiv av området. Fra slike steder kunne vi se tåkehaven under oss og konglomeratnåler rundt oss. Etter en liten krig mot skogen ble det enda brattere og vi funnet noen faste tau. Den siste delen bestod av et bratt parti av konglomerat svaberg som vi måtte klyve. Klyving var lett men man alltid føles litt usikker når man klatre konglomeratstein. Vi nådde en tilfeldig nål og skjønte at vi var bare litt på feil sted. Riktig sted bør være i skare mellom to nåler i nærheten. En liten avstand i gps kan bety ganske mye tid i slikt terreng. Men det er veldig gøy å bevege seg i slikt terreng. Etter noen minutter fant vi det riktig stedet, da følgte vi en sti til Roca de Sant Salvador som var det første turmålet. Vi kunne klyve opp et par nåler til på vei.

Etter Roca de Sant Salvador skulle vi gå ned å travesere til den normalrute opp Sant Jeroni. Vi hadde gått i rundt 2 og halv timer nå og vi hadde krysset bare en turist. De neste 1 og halv time vi krysset kanskje hele Barcelona by som var på tur opp Montserrat. Vi gikk opp Sant Jeroni, el Moro, Albarda Castellana og Magdalena og løpt ned til Monestir de Montserrat.

Dette ble en gøy og variert tur i Montserrat.

Fra parkeringsplassen
Meg på en nål rett ved Sant Salvador
Utsikten Sant Salvador
Varden på Magdalena
Jeg prøver å få meg en nål til