Peakbooktreff i Vestby (05.03.2019)  6

Start point Vestby jernbanestasjon (100m)
Characteristic Expedition
Ascents Høyåsen (140m) 05.03.2019
Nordvest for Høyåsen (139m) 05.03.2019
Visits of other PBEs Søndre Rønjul parkering (120m) 05.03.2019

Undertegnede tok turen med offentlige kommunikasjoner fra Horten, ferge til Moss og tog til Vestby. Derfra var det ca. en halv mils gange langs asfalt frem til innsteget. Efter ca 2 minutters venting kom det en bil som hadde kjørt helt fra Sameland om morgenen, så dette var god timing. Innbyggerne i bilen hadde merkelig nok samme turmål som meg, det var liksom noe kjent med disse snålingene som gikk gjennom skogen med flagg og skilt, bevæpnet med batteridrill og skruer. Det ble litt snusking i terrenget oppom en 138-meterstopp før vi fant den nye 140-meterstoppen. Tinden er nå markert med skilt og flagg. På en feit-tirsdag flesket vi til med svele på toppen. Dessverre var det litt frost i bakken og litt nysne på bakken, så det var litt verre å få til en varde. Dette overlater vi til noen som sikkert kommer seinere.

Underveis til denne tinden passerte vi en kjempelang, lav betongbygning, delvis rast sammen. Kan det ha vært et fjøs? Eventuelt er det efterladenskaper fra grønne menn. Usikker på hva formålet har vært med denne digre betongsaken.

På vei tilbake til Moss kjørte vi forbi Son slalåmklubbs anlegg. Oppdalingene var mektig imponerte over den digre slalåmbakken

Ivrige tindebestigere
Start date unknown
End date 05.03.2019 14:59
(UTC+01:00)

Lang ekspedisjon ..

Written by knutsverre 06.03.2019 08:45

og morsom rapport, Lars. Nå er ihvertfall bestigningen av Høyåsen 140 behørig dokumentert og verifisert!

Tinden i Vestby...

Written by otto 05.03.2019 20:50

Profesjonell-kommunetoppjegere svikter ikke. Trolig har du den lengste innfarten, men utgangspunktet ditt var mistenkelig høyt (222 moh).. Takk for god svele, kvisting og rydding. Ser frem til neste felles-tur..

Du verden

Written by Osten 05.03.2019 20:37

Kanskje du kunne sette opp en slik i Ås også, landets styggeste kommunetopp. Jeg undrer på om de har gravd opp en svær grushaug sør for Vinterbro. Kanskje den er høy nok :-). Jeg har ikke målt, og kommer ikke til å gjøre det heller.

Gratulerer...

Written by haky 05.03.2019 19:07

Det er godt å se at tinden får et skilt som den fortjener :)