Lang trasketur fra Sonnenland (06.12.2018)

Ascents Pico de la Cogolla (684m) 06.12.2018

Etter noen flotte dager med vandringer og kystlandskapet var det på tide med en liten topptur. Fra bydelen Sonnenland fant jeg veien ned til vei GC-500 og videre oppover GC-503 et lite stykke, før jeg gikk inn på en grusvei innunder motorveien. Grusveien fulgte jeg innover Fataga-dalen til jeg kom til en bratt klippe med et pukkverk på østsiden. Jeg valgte å følge veien rundt forbi klippen og pukkverket. Etter passering av pukkverket skjente jeg lia opp til venstre til fjellryggen som jeg skulle følge videre til topps. Delvis sti og vardet oppover. Stien forsvant for meg flere ganger. Jeg fortsatte opp på fortoppen på 541 moh. Luftig punkt, og en stor, enslig furu som har klort seg fast på en fjellhylle nedunder. 30 høydemeter ned i sadelen, derfra noe bratt opp mot toppen. Det er enklere enn det kan se ut for.

Toppen sett fra fortoppen på 541 moh

På returen fant jeg sti ned igjen som gikk lenger øst og endte i overkant av pukkverket, derfra langs sperret vei ned på vestsiden, slik at jeg kom ned i dalen på baksiden av pukkverket. Langs denne ruten var det masse huler å se i fjelle, mange av dem så ut til å kunne nås ganske greit. Smal grusvei ned til den større grusveien. Den smale grusveien var sperret med en vaier. Det var en dryg tur å gå, sikkert 25 km, stort sett uten sti. Det er muligens mulig

Har man bil, er veien opp til pukkverket kurant å kjøre på. Da slipper man den litt kjedelige veivandringen fra turiststrøket. Litt buskas på enkelte partier oppover fjellryggen, men greit å ta seg frem. Noen kaktuser er det oppover, men jeg kom meg greit fra det i kortbukse og te-skjorte.

Muligens finnes det kortere ruter opp til denne toppen, men det er mye langsgående stup langs fjellryggen, så det er nok litt rufsete terreng som må forseres. Vandringen opp langs den lange fjellryggen gir mye fin utsikt mot ganske vilt terreng.