Høyere i Østfold enn noen gang før (07.11.2018)

Ascents Haukenesfjellet (334m) 07.11.2018
Visits of other PBEs Ertevannhytta (241m) 07.11.2018
Haukenestårnet (335m) 07.11.2018
Ravnsjøhytta (83m) 07.11.2018

En heller grå novemberdag ble benyttet til en tur til det innerste Østfold.

Først en stopp for å besøke Ravnsjøhytta, der vi traff en håndverker og to friskuser som skulle ta seg et bad i Ravnsjøen etter en runde rundt. Vi stakk såvidt snuten inn, besøk ble notert i boken og vi returnerte til folkevogna som sto parkert på Svinndal.

Hytta sett fra sjøsiden

Turen gikk videre over Vamma og på krokete veier innover mot Trømborgfjella. Fenomenet SMS-bom ble testet og det funket. Kort spasertur langs låst vei til den knøttlille Ertevannshytta som er et lags anneks til den større Søndagsskolehytta

Ikke store hytta dette

Dagens siste stopp var Haukenestårnet i Rømskog. Terrenget er her kun 2 meter lavere enn Østfolds høyeste topp Slavasshøgda, men 12 meter oppe i tårnet var vi 10 meter over Slavasshøgda. Dette er det høyeste man kan komme i Østfold. Toppen av tårnet på Linnekleppen er også lavere enn her. Vi overnattet i tårnet. En tåkete dag midt i uka i november regnet vi med å kunne ha stedet for oss selv, men nei da. Her var det et internasjonalt salgsmøte i sveisetråd-bransjen på gang. Vi rullet ut soveposen i den uisolerte toppen av tårnet, og lot selgerne snorke nede i 2. etasjen hvor Dnt har innredet et soverom.

Det kan sikkert være flott utsikt her oppe.