Fuerteventura dag 3, 5 topper og litt bading (20.01.2018)

Start point Corralejo
Endpoint Corralejo
Ascents Morro Tabaiba (529m) 20.01.2018 10:00
Muda (689m) 20.01.2018 11:00
Montana de Enmedio (532m) 20.01.2018 12:00
Tindaya (400m) 20.01.2018 13:00
Montana Quemada (372m) 20.01.2018 14:00

Topp 1 : Morro Tabaiba

Det går en vei opp dalen på sydsiden av fjellet, som går ganske høyt opp. Jeg fulgte denne veien opp i et skar og innunder toppen til et utsiktspunkt. Det siste stykket gikk veien på en bratt hylle i fjellet. Fra utsiktspunkte fortsatte jeg langs hylla et lite stykk og gikk så rett opp til toppen. Det hadde nok vært bedre å gå opp fra skaret, samme høyde, men mindre bratt. Geiter i området.

Slik ser det ut på toppen
Fjellet sett fra syd. Veien runder rundt på baksiden til et litt luftig utsiktspunkt på nordsiden

Topp 2 : Muda

Rett nord for toppen går en grei asfaltert vei over et fjellpass. Jeg stoppet i passet og ruslet langs en rygg opp mot toppen. Slakt i starten, brattere etterhvert, men likevel forholdsvis lettgått. Det siste stykket langs toppeggen bort til trig.punktet var en kvass egg, litt småklyving, men ikke noe problem. Det går vei nesten til toppen fra sydsiden til noen tekniske installasjoner. Jeg vet ikke om denne er åpen for fri ferdsel. Kan man kjøre opp hit, blir dette nesten som en sandaltopp å regne.

Oppe på topp-eggen. Trig.punktet sees såvidt
Tilbakeblikk på topp-eggen
Fjellet sett fra nord. Ruten går opp ryggen fra høyre bildekant

Topp 3 Montana de Enmedio

Mellom de to foregående toppene ligger det nok en topp. Grei rute å gå fra bilveien langs ryggen på sydsiden. Det ble bygget en liten varde på toppen, her har nok ikke vært nordmenn før.

Ruten til topps følger ryggen fra venstre i bildet. Lettgått, ikke så bratt som det kan se ut for.
Ny varde ble satt opp - for å markere at det har vært nordmenn her.

Topp 4 Tindaya

Denne toppen ligger like ved småbyen Tindaya. Toppen så veldig bratt ut da jeg så den i går fra La Oliva, ikke fullt så bratt å gå opp fra Tindaya. Det sto et skilt på utenlandsk ved stistarten. Dette var vrient å forstå. Bratt oppstigning, luftig og fint på toppen.

Toppen sett på litt avstand, forholdsvis bratt
Helt uforståelig dette. Om noen skulle begynne å bråke, er det noe som heter "The stupid tourist game"
Fint på toppen
Utsikt andre veien
Særegne steiner her oppe, med ring-mønster.  Det var flere slike. Denne lå helt oppe på topp-punktet
Særegne steiner her oppe, med ring-mønster. Det var flere slike. Denne lå helt oppe på topp-punktet

Topp 5 Montana Quemada

Toppen ligger ikke så langt fra en asfaltvei og det går en liten grusvei opp til et digert monument under toppen. Herfra gikk jeg rett opp. Litt vel bratt å gå her itildels løs stein og grus. Det går helst bra.

Det var faktisk en varde på toppen
Diger statue ved startpunktet. Anslår selve statuen til å være 2,5 meter høy, og sokkelen er bare enorm.

Så var det bading på ettermiddagen, nok topper for idag!