Fuerteventura dag 2 - et jafs på Fuerteventura-lista (19.01.2018)

Start point Corralejo
Cerro de la Oliva (331m) 19.01.2018 17:00
Blanca (309m) 19.01.2018 17:30

Topp 1 Roja

Første stopp var Roja, en topp som ligger nær kystveien syd for Corralejo. Toppen ble begått fra nordøst. Vardet sti i starten, etterhvert gir traseen seg selv. Vel oppe var det et stykke å gå langs kraterkanten frem til det spanske trig.punktet. Turen kan gjøres betudelig kortere ved å starte lenger syd og gå rett opp. Ingen sti, men terrenget ser greit og farbart ut.

Toppen sett fra hovedveien
Trig. punktet på toppen

Topp 2 Montana Caima

Turen gikk videre sydover til Parque Holandes. Derfra fulgte jeg en grusvei innover i ødelandet, passerte i bro over motorveien og fortsatte til nordsiden av fjellet. Fin sti opp. Smart å bestige fjell i dette området fra nordsiden, sterk medvind oppover, og motvind til å bremse i unnabakkene.

Fjellet sett fra forrige topp

Topp 3 Montana Pajarita

Turen fortsatte oppover grusveien i retning av neste mål som ikke lå så langt unna. Nok en vulkan, Montana Pajarita ble beseiret.

Toppen sett fra forrige fjell
Fin utsikt fra toppen

Topp 4: Montana de Ecanfraga

Fra utkanten av Villaverde går en sti opp fra nordvest til denne toppen. Grei tur. Dagens beste utsikt herfra. Spor etter landbruk i vulkankrateret, men landbruk drives lite her omkring. Mer grunker i turistnæringen...

Toppen sett fra nord
Fint på toppen
Digre geiter med mye melk oppi her

Topp 5 Morro Grande de Fimapaire

Veien var ikke lang til neste topp. Gikk forholdsvis direkte opp fra en grusvei nord for topp-punktet.

Utsikt fra toppen

Topp 6 Montana del Fronton

Veien var ikke lang til neste topp. Gikk opp uten sti fra asfaltveien innunder toppen. Noe bratt, ikke sti. Spor etter forsøk på hyttebygging nær toppen.

Topp 7 Arena

Neste topp lå rett nord for La Oliva. En vei går til en slags gård like innunder toppen. Arena betyr sand på spansk, og her hadde det vært sandtak så det holder. Noen hunder ønsket meg uvelkommen ved gården, men det ordnet seg ved å gå i en liten bue rundt. Tungt og løst i sanden oppetter. Ny runde med hundene på veien ned.

Nok et spansk trig. punkt
Nedsikt i krateret fra toppen
Toppen sett fra basecamp

Topp 8 Cerro de la Oliva

Vest for Oliva ligger nok en topp. En grusvei går et stykke innover til det ikke er fornuftig å kjøre en leiebil lenger. Lettgått sti til topps.

Toppen fra basecamp
Utsikt fra toppen mot Oliva

Topp 9 Bianca

Turen gikk nordover fra La Oliva og inn på en grusvei i retning toppen. Grusveien gikk etterhvert langs et gjerde og jeg var redd at toppen skulle være på avsperret område. Det var det heldigvis ikke. Om det skulle være et gjerde som kunne forseres på en fornuftig måte eller et skilt på utenlandsk, hadde jeg nok ignorert det hele. Når den lokale minibanken har dialog på norsk, får jamen skiltene være på norsk også. Etterhvert tok jeg beina fatt langs en slags vei i starten. Her kunne nok min innleide tysker ha tatt seg frem et stykke, jeg angret litt på det på returen. Beina begynte å bli litt tunge etter en lang dag, Litt ned og opp igjen til toppen. Spor etter motorsport i området eller noe deromkring. Så litt snålt ut. Trigpunkt også på dagens siste topp. I morgen skal det bli roligere...