Kommunetopper i Norefjellsområdet (26.02.2005)

Ascents Gråfjell (1,466m) 26.02.2005
Hallingnatten (1,314m) 26.02.2005
Høgevarde (1,459m) 26.02.2005
Visits of other PBEs Gamle Høgevarde turisthytte (1,395m) 26.02.2005

Gråfjell i Flå
Jeg startet med å rusle på ski fra Tempelseter, først opp langs en vei til Isvannet, opp en sterk stigning nord for Ranten, deretter opp til Gråfjell etter å ha rundet rundt noen småknauser. Turen gikk deretter til Høgevarde, og jeg tok inn på turisthytta der for natten. Dagen etter gikk turen til Hallingnatten. Lite mennesker å se, til tross for skolens vinterferie

Høgevarde i Krødsherad

Hallingnatten i Nes
Etter å ha startet dagen på Høgevardehytta på Norefjell med en utforkjøring i 15 minus og kraftig vind, ble det en kjøretur nordover i Eggedal, og inn en sidevei i retning Gørbu. Brøytingen stanset etter en stund, så da var det på med plankene. Godt skiføre i småskogen i starten, deretter hardt vider oppover. Jeg fulgte en merket løype som rundet litt på sydsiden av fjellet, så opp mot toppen på skarpt føre, tildels is. En flott varde på toppen. å toppen traff jeg noen andre som hadde gått fra et skisenter i Nesbyen-området.