Det store Trøndelagsraidet - del 1. (06.06.2009)

Ascents Hjelmen (977m) 06.06.2009
Store Børsjøhø (1,303m) 10.06.2009
Nordre Børsjøhø (1,295m) 10.06.2009

Det stor Trøndelagsraidet – del 1
Formålet med turen var å gå de resterende toppene i Trøndelag + et par på Nordmøre, slik at jeg kunne komplettere samlingen av kommunetopper nord til Nordland fylkes sørgrense. Basecamp var hytta på Kvikne, som skulle selges. Alle toppene ble nådd, hytta ble solgt og i tillegg fikk jeg meg en tur til Larstind som en bonus etter at alt var i boks.
Rapporten er delt i to, grunnet en intern begrensning på antall topper på samme tur.

Smisetnibba i Tingvoll
Gikk opp fra Smiset, fulgte myrete sti opp gjennom skogen. Tungt pga mye nysnø fra 800 moh og oppover

Hjelmen i Halsa
Etter en tur til Smisetnibba tidligere på dagen, ble dette for en søndagstur å regne, Dette ble min siste kommunetopp i Møre og Romsdal og min siste på Vestlandet

Ruten i Hemne
Veiarbeidet på E39 blir visst aldri ferdig. Det ble en lang kjøretur fra Halsa kvelden før frem til basecampp Kårøyan. Fra turisthytta gikk vei under arbeid et stykke oppover, herfra greit fjellterreng til topps. Jeg fulgte en spiss rygg mot toppen, for å unngå å tråkke i for mye nysne.

Omnsfjellet i Orkdal
Etter å ha vært på Ruten tidligere samme dag, ble det tur ti Omnsfjellet. Gikk korteste vei fra bilvei og fortsatte derfra videre mot Gråurda

Gråurda i Snillfjord
Fortsatte direkte fra Omnsfjellet til denne toppen. Gikk en runde oppe i fjellet for å unngå de dypeste dalene. Ned igjen ble tungt. Jeg havnet til slutt langt nede på bilveien og hadde 3 km kjedelig loffing oppover til bilen som en avslutning på runden

Besselvassheia på Frøya
En såpass betydelig topp krever en basecamp. Ved enden av Vobsjøen kom teltet opp etter en langdag som innebar topptur til Rute, Omnsfjellet og Gråurda så langt. Kvelden var fin, så jeg tok like gjerne med meg kommunetopp nr 4 denne dagen

Vobsjøen basecamp

Jeg traff en kar utpå myra på vei til Vobsjøen. Tror nok det må ha vært Einar. Jeg så bilen inne på flyplassen bak den låste bommen, regnet med at det var en lokal helt med de rette nøkkelforbindelser som var på tur.

Mørkdalstuva på Hitra
Jeg trosset stygge advarsler fra grunneier og kjørte veien så langt jeg turte. Skulle nok hatt noe med større bakkeklaring her, det ble fort stopp. Lang myrvandring etter at veien var slutt før bratt oppstigning. Lang tur til å være en såpass lav topp.

Stemningsfullt på toppen

Hestgrovheia i Agdenes
Kjørte helt opp til steinbruddet på 370 moh. Herfra en drøy halvtime til toppen. Nydelig utsikt, men noe militært graps rundt toppen.

Elgshøgda i Skaun
Etter å ha startet dagen ved Vobvannet på Frøya, gått tur på Hitras høyeste og Agdenes høyeste, ble dette avslutningen på dagen. Sitter godt nå etter 9 topper på 3 dager.

Kråkfjellet i Klæbu
Hadde sansen for plakaten fra Klæbu tindeklubb på toppen. Grei vandring fra demningen ved Samsjøen.

Rensfjellet i Melhus, vestlig fortopp.
Kom opp greit fra Kråkfjellet. På vei oppover støtte jeg på en liten flokk ren, så jeg skjønte at jeg var på rett vei. De hadde lapp i øret, så jeg tror de var av den tamme sorten. Det begynte å komme regn, som på vei ned mot Samsjøen ble til en av de verste haglskurer jeg har vært borte i. Kraftig vind kombinert med digre hagl er ganske smertefullt, Jeg tok på meg det jeg hadde av klær, men likevel var det noen hagl som traff nesetippen, som ble litt øm etter uværet. Multeblomstene var et begredelig syn etter uværet, det spørs om ikke noe av årets multehøst gikk fløyten her.

Turen gikk så tilbake til hytta på Kvikne for noen turer der oppe og forberedelser til hyttesalg

Trønderraid

Written by otto 11.10.2014 16:48

Husker godt det raidet Lars pluss vaflene på Kvikne.hytta.!