Ett lite korstog til Piggtind (12.05.2013)

Ascents Andersdaltinden (1,221m) 12.05.2013
Piggtinden (1,505m) 12.05.2013

Inspirert av Zappfes 4 korstog til Piggtind ble selve indrefileten av tinder i Troms vår siste tur i dette området for denne gang. Piggtind ble udødeliggjort av nevnte Peter Zapffe i boka "Barske Glæder" hvor han beskrev sine 4 mislykkede forsøk på denne toppen på en fornøyelig måte. På ett av forsøkene fikk han visstnok hele toppskavlen i fanget og holdt på å stryke med. Førstebestigningen ble gjort i 1920 av Henning H. Tønsberg, Carl Wilhelm Rubenson og Eskild Jensen. Første vinterbestigning ble ikke gjort før i 1971.

Det eneste jeg visste om klatringen var at det var mellom grad 3 og 4, og visstnok to taulengder. Derfor ble sekken rimelig tung med isskruer, kamkiler og kiler, isøks x 2 etc etc. Ikke akkurat light and fast. Kugo og Coni som ble med på denne turen tok heldigvis ett halvtau hver.

Martine & Andreas tok istedet turen på nabotoppen ( Middagstind ) av logistikkmessige årsaker.

Oppstarten ble lagt til Fjellås, grytidlig for undertegnede. Umennesklig å stå opp klokka 5 når man er i Nord-Norge, her er det jo lyst uansett. Da det hadde vært varmegrader om natta var snøen råtten, men heldigvis hadde endel lokale helter kjørt villmann med scooter innover Piggtindskaret slik at vi kunne gå oppå hardpakkede spor. "De kjøre jo pinadø scooter oppå Jiekkivarri" sukket Kugo.