Leirhøe (28.08.2021)

Leirhøe Sør (2,110m) 28.08.2021
Nord for Store Memurutinden Vesttoppen (2,264m) 28.08.2021
Veobreatinden (2,182m) 28.08.2021

Overnattingstur i lag med Jørn.
Startet fra Spiterstulen litt før kl 12. Når me kom opp i Veoskardet satte me igjen sekkene og gikk oppom 2264 og ut til Veobreatinden, og samme vei tilbake. Etter ein god pause bar det opp til Leirhøe der me skulle overnatte. Fantastisk fin kveld, skyfritt og heilt vindstille.
Dagen etter var planen at me skulle få med oss Veobreahesten + østtoppen. Tok oss greit over den store sprekken i starten og over breen. Her møtte me større utfordringer enn eg hadde forutsett. Gjorde eit forsøk opp mellom hovedtoppen og Østtoppen, der det var enklest å komme inn på fast fjell. Hadde lite sikringsmidler og fant ikkje ei trygg rute og gav opp forsøket. Fant ut at det ville være mulig å komme opp på eggen vest for pinakkelen. Tok oss opp på eggen, men fant fort ut at det ikkje var mulig å fortsette eggen via pinakkelen uten meir utstyr. Tida rant ut og me gav opp forsøket. På returen vurderte eg at det kanskje ville vert bedre å forsøkt litt lenger mot østtoppen, men det var uansett for seint. Burde nok gjort litt bedre research og hatt med meir sikringsmidler. Uansett ein flott tur og flott natt under stjernene på Leirhøe.