Med telt til Eidsfjellet Nore og Uvdal (29.07.2022)

Start point Roe (857m)
Nord for Slepeskardet (1,278m) 29.07.2022
Visits of other PBEs Roe p-plass (852m) 29.07.2022
Myrull i solnedgang

Fikk fri fredag mot å jobbe søndag....helt ok da værmeldinga ikke så lovende ut for søndag.
Bare å pakke tungsekken og finne en destinasjon. Valget falt på Vegglifjell-området i Numedal.
Parkerte på Roe utpå tidlig formiddag og peisa på oppover merket sti. Helt vindstille og svært varmt. Heldigvis litt trekk når jeg nådde tregrensa, men ikke nok til å kjøle seg ned.
Her oppe åpnet det seg en flott grønn "flye" hvor stien fulgte en slags morene.
Tok ikke lange tida før jeg var oppe ved Fallstjønn. Et flott fjellvann med mange teltmuligheter. Sjelden jeg har brukt kortere tid på å finne en passende camp enn her.
Etter camp var reist ble det kaffekoking og avslapning i vannkanten.
Nesten vindstille og varmt men omtrent ingen innpåslitne insekter, noe jeg reagerte på under hele denne turen....altså; kun noen få fluer og bare EN mygg i løpet av turen....i tillegg var det fint lite fugl oppå her, kun noen heipiplerker og steinskvetter...that's it! Kan det ha sammenheng med de "fraværende" hordene med insekter som normalt ses og merkes på denne tida av året?
Vel, ikke at jeg savnet de insekthordene, men det hele virket nesten litt merkelig...
Etter litt kaffe og full strekk bar det ut på nutjakt. Gikk over alt av topper som så litt ålreit ut før jeg gikk opp til Eidsfjellet. Her møtte jeg på en del folk, tydelig en mye brukt destinasjon blant alle hytteeierne nede i dalen. Fortsatte rett videre og ned til teltet for en øl og middag med påfølgende middagsstrekk. Ekstremt varmt og tidvis helt vindstille ved camp, måtte ut å vade litt, sjekke badetemperaturen, men det var til gjengjeld sjokkterapi for beina.....iskaldt, men forfriskende dog. Tok så en liten rekon-tur mht til kveldstur før jeg returnerte til teltet for litt mer sløving og lett filosofering om alt og ingenting.
Ved 7-tida tok jeg igjen på dagstursekken og tuslet ned til Skirvsjøen. Fantastisk flott område med Skirveggin som bakgrunn. Vesle Skirvsjøen er omringet av sumpmyr og her skremte jeg opp en flott jordugle. Hørte både heilo og rødstilk attpå. Mer liv her enn på nesten hele turen til sammen. Etter en lang pause ved bekken som renner mellom vannene tok jeg rett kurs opp mot nærmeste topp for å overvære nok en solnedgang. Ble sittende her helt til sola tuslet rolig og udramatisk ned bak Skirveggin. En meget flott kveldsrunde.
Tilbake til teltet i tussmørket for tannpuss og et forfriskende dypp av trynet i det iskalde fjellvannet, før jeg inntok soveposen og sovnet umiddelbart.
Våknet av sola som lyste opp innerteltet, sløvet litt men dæven så kjapt varmt det blei...bare å stå opp, koke kaffe, mekke frokost og sløve i myrlyngen.
Vinden tok seg opp betraktelig og jeg ønsket å være tidlig oppe på Storegrønut før turisthordene inntok fjellet. Bare å pakke sammen og tusle ned til bilen.