Med telt til Svarteberget NV (02.04.2022)

Characteristic Expedition
Ascents Svarteberget Nordvest (359m) 02.04.2022

Ekstremt mye jobbing om dagen og skulle ha jobba lørdagen også, men valgte i stedet for å ta med snippesken og dra på lett sløvetur til Porsgrunn/Siljan.
Parkerte ved 10-11 tida ved Oklungen, deisa ut storsekken og trava opp mot Svarteberget.
Vel oppe like under Svarteberget skar jeg ut i kratt og ulendt terreng, ganske tungt med velfylt storsekk, men helt greit bort til den "nye" rødtoppen Svarteberget NV.
Fant en liten gras og lyngflekk like utved vestskrenten jeg slang opp teltet på. Vestvendt beliggenhet er jo mer verdt, så ikke noe å lure på.
Smalt opp brenner og vindskjerm og mekket nydelig filterkaffe med medbrakt flerbruksfilter for turbruk, genial liten sak! Etter kaffe og snus bar det opp på rødtoppen, ca 20 høydemeter fra camp. Litt vind men ellers herlig varmt vårvær. Tusla ned igjen, bretta ut liggeunderlaget og gikk inn i dvale. Etter langt om lenge ble det god middag med tilhørende friskt fatøl, etterfulgt av nytrukken kaffe og sjokkis til dessert......før jeg entret inn i ny tiltaksløs tilstand i solveggen.
Utpå kvelden ble det vedsanking og fyring av velvillig bål, en fyrstikk og poff...full fyr!
Ut å grave fram den siste fatølen, benke seg til ved bålet og skue utover mot solnedgangen.
Herlig avslutning på dagen før man velger å krype ned i dunposen i nattemørket.
Våknet tidlig av en overflygende rugde, men gikk inn i ny koma. Kaldt og en del vind på morran, bare å slappe av og vente på sola.
Da sola nådde teltet ble det frokost med bla kokte egg, som også ble brukt som fingervarmere, ei bøtte kaffe og litt sjokkis. Tok ei lita runde helt i nærområdet og fikk med meg årets første skogdue og nøttekråke, for min del i hvert fall....
Etterpå ble det mer sløving før jeg pakket sammen og krattet meg tilbake til hovedstien.
Nok en herlig sløvetur for min del og årets første overnatting attpå.....men ikke den siste må vite :-)