Dugurdmålsnatten og Flaaten Naturreservat (24.05.2021)  2

Start point Elgsjø (277m)
Endpoint Samme (264m)
Ascents Dugurdmålsnatten (495m) 24.05.2021
Visits of other PBEs Flaaten naturreservat (380m) 24.05.2021

Fikk telefon av Tommy tidlig på kvisten. Han lurte på om jeg ville være med til Flaaten Naturreservat i Notodden og etter å ha fått sukatene ut av auekroken samt bælma i meg nattsvart kaffe bestemte jeg meg for å joine.
Parkerte ved Elgsjø og gikk innover grusvei, tok av på sti ved Vassenden og fulgte denne til Kroktjønn. Kunne se Dugurdmålsnatten ikke langt borte, så vi brakk av sti og jobba oss opp til oppunder "foten" av målet. Her skulle det vise seg å være ekstremt med ungfuru og annen vegetasjon. Begynte å lure på om dette var et tidligere skogbrannfelt da dette ikke så plantet ut. Ingen tegn til hogst heller. Så da ble det kratting av ypperste merke...hele toppområdet var likedan.
Vel, ikke av de mest spennende toppene og ikke noe savn da vi krattet oss ned igjen.
Videre bort til Jønnbutjønn og her ble naturen straks flottere og vi brukte god tid i dette området. Det fineste området på hele turen faktisk.
Ble også lunsj her i godt vær...ingen regnskyer å spore for en gangs skyld.
Videre ble turen rimelig kjedelig naturmessig og ikke noe å skryte av.
Ikke et område jeg kommer tilbake til, men en fin tur lell :-)