Rundtur Tyriåsen (26.03.2020)

Tevemyrås (389m) 26.03.2020
Tyriåsen (449m) 26.03.2020
Visits of other PBEs Solberg/Holtebygdveien p-plass (240m) 26.03.2020

Disete, varmt og vindstille på morrakvisten da jeg gikk innover fra p-plass.
Brakk tidlig bratt av opp mot Flyåsen. På kartet, med 20m ekvidistanse, ser denne relativt flat ut men det er den ikke. Mange mindre tverrskar å forsere. Ganske åpent mange steder med nedbeitete ungeik-kratt. En del råtten snø, mer enn forventet.
Artig anekdote: På et tidspunkt kom det en rådyrbukk i fullt firsprang mot meg, og da mener jeg rett mot meg, på 15-20 m avstand ble han var av meg. Makan til retningsskifte har jeg ikke sett før, like før han mista helt balansen og deisa i bakken rett foran meg....herlig og sjelden opplevelse!
Ekstremt varmt, så ble mye pauser i sola, og sekken ble stadig fylt opp med mer klær.
Videre krattet jeg ned mot Tevemyrås, over hogstvei og bratt opp mot toppen.
En stor stein oppe ved toppen, så oppå denne er det reelle høyeste punkt, dermed ble det lett buldring. Gikk så over toppen og videre ned til foten av Tyriåsen.
Hadde observert en mulig rute opp til Tyriåsen mellom svaskrentene fra Tevemyrås, så tok peiling på denne.
Bratt til svært bratt opp her, herlig klyving omtrent hele veien opp. Sikkert mulig å gå rundt noen av hindringene, men valgte strakest mulig rute opp. Mye snø på topplatået.
Tok turen innom toppen før jeg tuslet ut på utsiktspunktet i sør for nok en pause i sola.
Litt lett lunsj før god og lang full strekk i lyngen. Utrolig mye liv i nøtteskrikene i dag, de lagde skikkelig leven, artig å ligge og høre på.
Videre fulgte jeg sti ned. Nede i dalen møtte det meg flatehogst, selvfølgelig, som definitivt ikke var her sist gang jeg var her.
Skar rimelig kjapt av etter hogstfelt og svært bratt opp mot Breidfjell.
Nok en herlig klyvingsrute. Ganske åpen furukolle dette også.
Videre gikk turen i ganske kjedelig terreng ned til bilen.