Klyving og lav åling Hoven, Buktås mfl (15.02.2020)

Ascents Askedalsåsene (189m) 15.02.2020
Buktås (153m) 15.02.2020
Falken (174m) 15.02.2020
Griniåsene (168m) 15.02.2020
Hoven (201m) 15.02.2020

Parkerte i avkjørselen til Langklov i lett dis utpå kvisten.
Tok så strake veien oppover mot Hoven, svært bratt, glatt og vått oppover her. Fulgte delvis el-trase/rådyr/hjortetråkk oppover.
Fikk opp varmen ekstremt kjapt kan jeg si, svett og med alt tøy gjennomvåt nådde jeg toppen.
En gråspett ljomet ikke langt unna og disen lå tett over landskapet, men sola gjorde spede forsøk på å trenge igjennom. Kort, kort pause på toppen før jeg raste videre mot Askedalsåsane.
Ikke så himla krattete, men nok av hindre lell. Nede i søkket under Askedalsåsen var det utrolig flott og grønt så kamera ble plukket fram. Brukte litt tid her nede før jeg entret liene under Askedalsåsen. Helt greit opp her og herlig utsikt på toppen. Ble en god klestørkpause her oppe i sola som etter hvert hadde tittet fram.
Vider mot Griniåsane ble det rimelig bratt og ekstremt krattete til tider. Nede i søkka var det så tett ung granskau at jeg måtte ty til lav åling for å komme igjennom. Ikke så ille, tøyet var gjennomvått fra før av, men lua mista jeg hele tida og kvist og kvast datt ned under jakke og genser. På et tidspunkt bærte jeg med meg den kjempegreina....
Vel på tide å brekke ut av pottetett ungskau og ut i annen hinderløype. Nok av utfordringer hele veien opp til Griniåsen. Sleit også med å orientere meg i dette oppstykka, tett vegeterte området.
Vel oppe på Griniåsen åpenbarte det seg en nydelig utsikt over Tverrfjorden/Hallevannet og sola sto midt imot. Lang pause med nok en klestørk samt en lengre sløving i sola.
En hønsehauk seila rolig under meg og mye vårsang på småfugg'ern nå om dagen.
Kunne se Falken fra utsiktspunktet og den så ganske mektig ut, nok et fort som må inntas.
Seilte ned et rimelig utfordrende skar med ur, mye nedfall og artige kronglepassajer.
Her tenkte jeg meg om flere plasser, kommer jeg opp igjen her dersom jeg ikke kommer helt ned, før jeg hoppet ned på neste hylle. Hvis det ikke var så vått og glatt mener jeg denne ruta er helt grei. Vel nede kneiset Falken over meg. Peiset på innover og fant en grei vei oppover på avstand, det viste seg å være hovedruta opp. Tau var lagt ut oppover her. Fulgte derfor tråkk/sti opp til toppen. Nok en kjempeflott utsiktstopp, så nok en klestørkpause ble innvilget i sola.
Ned igjen på samme sti før jeg fulgte et skar nede til Grini. Utrolig mye nedfall nedover her.
Videre på grusvei bort til Langklov. Her brakk jeg av og gikk mer eller mindre rett opp lia til Buktås. Noen smått utfordrende plasser pga glatt mosebegrodd fjell, men greit opp her.
Videre bort til toppunktet hvor det ble en kort pause før jeg raste ned skaret i NV.
Resten er plankekjøring på grusvei bort til bil.
Relativt mør etter denne runden, men dæven....sett under ett, flott runde var det!
Noen bilder fra turen:

Askedalsåsanes egen Ente (Ringenes Herre)