Kratte/klyverunde Middagsåsen (02.02.2020)

Sør for Lepperødkilen (126m) 02.02.2020
Middagsåsen (176m) 02.02.2020
Nilsås (163m) 02.02.2020

Etter gårdagens ganske rolige tur til Berganvarden tenkte jeg meg litt mer uframkommelighet med kratting og klyving idag uten glatt snøsørpe.
Valget falt på området øst for Hallevannet med rødtoppen Middagsåsen som utgangspunkt.
Har vært i området flere ganger og området byr rikelig på kratt og utfordrende skrenter.

Parkerte på "fast" plass i veikryss og gikk (les løp) innover i sterk blåst.
Tok peiling på lite steinbrudd under Nilsås. Her begynte krattinga under steile skrenter.
Fant etterhvert en rimelig utfordrende rute opp. Var aldri sikker på om jeg kom helt opp, så tok ingen sjanse på å gå opp der jeg ville slite med å komme ned igjen om jeg måtte returnere.
Men en herlig rute helt opp fant jeg heldigvis. Flott og steilt på alle kanter, litt eggfølelse med innlagte krattepartier. Fulgte "eggåsen" hele veien og gikk bratt ned i nord. En hjort hadde lagd tydelige spor etter å karret seg ned her, skikkelig svarte bremsestriper i jordsmonnet som jeg fulgte mer eller mindre ned. Tett plantefelt av gran i bånn med noe nedfall. Åpnet seg litt mer etterhvert og sto under foten av Middagsåsen like etterpå. Vel, Middagsåsen fra denne sida så ut som et uinntakelig fort så jeg rekognoserte litt på PB-appen som har 1m ekvidanse på full zoom og fant et par skar jeg kunne prøve. Første skaret var relativt vidt men med utrolig mange hindringer i form av ur og nedfall, så tok turen over til neste skar som var trangt men mindre hindringer. Gikk helt greit opp her. Passe andpusten på toppen og sola sto midt imot....kaffepause og klestørk i sola selvfølgelig. Utrolig flott oppe på disse åsene i dette området, vilt og utemmet. Etter pause bar det passe bratt ned til sadelen til Halleheiaåsene.
Fikk lyst til å klyve opp her også, som tenkt så gjort, og gikk videre sørover på toppartiet før jeg fant et passende skar å karre meg ned i. Mer kratting i bånn til jeg kom ut ved steinbrudd.
Nok en utfordrende ås kneiset foran meg, så da lot jeg meg friste selvfølgelig.
Litt plundring opp her også, men opp kom jeg. Rett ved toppen er det et gjerde steinbruddet har satt opp, så gikk videre sørover på åstoppartiet. Fant ingen vei ned så ble tvunget til å gå ned i samme området som jeg gikk opp. Videre på grusvei og over jorder før jeg sto under Sør for Lepperødkilen. Ekstremt krattete og bratte sva møtte meg her. Ble tvunget ut på nordsida av åsen. Her fant jeg noen rimelig utfordrende linjer mellom bratte sva. Begynte å kjenne turen på kroppen opp her. Men flott og flatt opppe på toppartiet, ikke lett å se hva som er høyeste punkt, så gikk på de jeg sjøl syntes var mulige toppunkt. Så ny pause i februarsola med klestørk, ganske varmt og godt nå tross krass vind. Så begynte nedstigninga, bare gikk der jeg følte uten å se på kart, så endte i et nytt ekstremt krattete område. Først pottetett ung granskau som jeg gikk på huk igjennom for så å bli møtt av et kjerr uten like i form av ungbjørk i sump. Makan...lurer på hvor mange kvist jeg fikk i trynet gjennom denne ungbjørksumpen?
Vel ute med kvist og kvast i håret og risp i kjakan sto jeg på kjerrevei. Ikke at jeg liker kjerrevei, men akkurat da satte jeg pris på denne "styggedommen".
Videre spasering til bil men følte jeg ikke var helt ferdig....så myste litt på PB-appen og fant ubesøkte Blåekreåsen. Så passe uinntakelig ut...hmmm...må sjekkes ut.
Parkerte under Blåekreåsen V og krattet og kløyv meg opp her. Videre over denne åsen og ned i krattete "dal". Så på GPS og fant et mulig farbart skar. Krattet og kløyv opp på siden av skaret og gikk siden ned i det utvalgte skaret. Opp her gikk ganske greit, men når jeg brøyt av opp mot toppen (kanskje litt tidlig må vite) ble det ganske moro. Herlig klyving og beina kjentes tunge ut nå. Opp på toppen og svært kort pause i sola før jeg slang meg ned et svært krattete og trangt skar med ur i tillegg. Spennende nedstigning som endte i mer kratt...veit å finne uveisomme steder tross alt.
Kom ut på kjerrevei etterhvert og videre spaserte til bil passe sliten og fornøyd.
Må innrømme at sekk og turtøyet jeg bruker tåler ekstremt mye juling, skjønt de koster en smule...men allikevel....mye for penga og svært fornøyd med Ospreysekken, Ortovox softshell-jakka + hettegenser'n og Lundhags Makka buksa (ene) samt skotøyet som virkelig får testa seg. På vinter'n bruker jeg Alfa Bever jaktstøvler med vintersåler og ellers Scarpa Rebel lite...ekstremt fornøyd med hva de leverer og tåler :-)
Gratis reklame for nevnte produsenter, men vel fortjent!