Fototur Vassfaret-Manfjellet (09.10.2019)

Ascents Langtjernkollen (1,149m) 09.10.2019
Tid for den årlige høstturen med turkompis Tommy, dog en litt redusert Tommy som har operert akillesen. Dermed var ikke topptur-planene spesielt ambiøse. Fokuset ble rettet mot foto og rolige turer.

Parkerte ved dammen på østsida av Aurdalsfjorden i tåke, sludd og regn, en god del snø på veien oppover og nede i dalen. Valget falt derfor på å overnatte i hver vår bil istedenfor telt.
Etter litt organisering av "bobilene" tok vi en fototur i nærområdet før vi returnerte til "campen" og inntok en bedre drytech-middag med en bayer attåt i lett yr. Så begynte det å regne igjen...
Ble tidlig kvelden da vi ikke gadd å fyre bål.
Torsdagen demret med tåke, men opphold og vi kunne skimte spede solstråler bakom tåketeppet.
Planen ble Manfjellet og Langtjernkollen som hovedmål.
Tuslet på grusvei og etterhvert kjerrevei og merket sti med tema slagbjørnen "Rugg". Flere steder var det sitater av Mikjel Fønhus med henvisninger til den fryktede "Rugg".
Endel snø oppover, glatt og bratt men Tommy karret seg opp.
Oppe ved platået entret vi sol og vintervidde, og la igjen skodda nede i dalen reine påskestemninga her oppe!
Varmt og godt, halvskare som man som oftest tråkka igjennom. Opptil 20-30 cm snø i fonnene.
Ganske slitsomt og ikke ideelt for Tommy.
Vi karret oss opp på Langtjernkollen hvor vi vurderte en rundtur, men valget falt etterhvert å gå tilbake i fotsporene for letthets skyld, altså retur samme vei. Skremte opp et par stegger på veien.
Så¨ble det forsiktig nedstigning ned brattlia, glatt som bare det, men ned kom vi og entret tåkehavet igjen.
Bålfyring og middag før vi utforsket nye steder med kamera i handa.
Så kom regnet igjen selvfølgelig....dermed tidlig kvelden....fyra kjerra, tørket tøy og nøyt et par kalde før jeg entret dunposen.
Fredag skulle bli en rolig fototur, og Tommy foreslo Bringen Naturreservat, langt å gå på grusvei (ikke min favoritt ferdselsåre på beina) men med beinet til Tommy å ta hensyn til sa jeg ok.
Herlig høstvær på morran, men da vi entret liene under Bringen begynte det å regne igjen og det skulle vedvare. Vi prøvde å krysse Buvasselve som gikk flomstor men fant ingen krysningspunkt etter å ha gått et godt stykke oppover dalen. Derned valgte vi å ta returen, begynte å bli halvseint uansett og regnet hadde ingen planer om å gi seg.
Tilbake ved bilene ble det tøytørk og mat før vi kjørte hjemover i regn og tjukk tåke.

Veit ærlig talt ikke hva slags medisiner Tommy går på...og han andre har tydligvis gått for mye på grusvei :-)
Søre Dyttholknatten og Hammersborg sett fra Manfjellet
Pålene ved dammen Aurdalsfjorden i tåkestilla