Ordalssåta (21.09.2019)  5

Start point Nystaulvatnet (619m)
Endpoint Samme (619m)
Ascents Jåfjøll (1,060m) 21.09.2019
Ordalssåta (1,137m) 21.09.2019
Visits of other PBEs Nystaulvatnet p-lomme (620m) 21.09.2019

Hadde lovt ungene telttur til fjellet en stund nå, men vær og annet har klaffet dårlig.
Dermed var det gledelig at høstværet endelig sto fram på sitt aller beste.

Se!...edderkopp i teltet...huff og huff
Jentungens første telttur og det i slutten av september på fjellet...

Parkerte på Nystaulvatnet p-lomme utpå ettermiddagen og fant ganske raskt en flott familiecamp helt nede ved vannet bak et lite naust.
Så reiste vi teltet i vindstille og sommervarme, pælma inn liggeunderlag og soveposer før vi fristet med litt bading...vel kall det dukkert...kaldt men forfriskende.
Etter litt middag og kortspill ble det fler dukkerter i fjelltjernet, før vi varmet oss i høstsola og tok en liten rekognoseringstur for å finne stistart Ordalssåta. Den fant vi ganske raskt og returnerte til camp hvor det ble fiskesprett konkurranse med påfølgende godteri-premier.
Etterpå gikk ungene inn i teltet og spilte Uno mens jeg nøyt solnedgangen.
Satt i bare shorts helt til sola vandret bak smått høstkledde åser, så smøyg kaldere luft innover fjelltjernet og jeg joinet ungene som hadde det hørbart festlig inne i teltet.
Kanskje ikke så rart, dette var jentungens første telttur, spennende må vite.
Etter mye latter og tullball sovnet begge ungene rimelig kjapt, jeg like etter...

Kaldt på kvisten, rundt 3-4 grader og fuktig luft, opp å steike bacon, koke kruttsterk kaffe og gjøre klart til dagens tur til Ordalssåta. En orrfugl buldret i lia, lett dis over tjernet, god stemning.
Litt kaldt for jentungen, så begynte turen oppover lia for å nå den varmende sola.
Når vi traff sola var det jaggu steikende varmt og sekken min ble fylt til randen av klær.
Flott oppover liene her, og herlig skue mot Skorve og omegn.
Ganske tøffe lier men ungene gikk ufortrødent oppover uten å klage.
Oppe på Jåfjøll tok vi en lengre matpause før vi inntok hovedtoppen.
Ungene fikk klyve litt i brattene her oppe før vi tok returen.

Vel nede var det bare å pakke sammen, ungene var storfornøyde med turen og gledelig at begge har lyst til å bli med på neste telteventyr.