Telttur Gygrestolfjellet (25.05.2019)  6

Start point Gygrestolen P-plass (125m)
Endpoint Samme (125m)
Characteristic Expedition
Ascents Gygrestolfjellet (490m) 25.05.2019
Gygrestolfjellet S (477m) 25.05.2019
Visits of other PBEs Gygrestolen parkering (125m) 25.05.2019
Kveldsutsikt mot vest

Bestemte meg fredag kveld for å dra til Gygrestolfjellet på lørdagen.
Kokekaret ble pakket ned først etter siste tur's "nedtur"...ingenting skulle glemmes denne gangen.
Parkerte på liten p-plass med skiltet sti til Gygrestolen i god sommervarme.
Trasket rolig oppover i starten, ganske kort, men jevnt bratt tur oppover, så bestemte meg for å gå på litt for utfordringens skyld. Hadde ikke tenkt å ta pause før tjernet (Venetjønn) ved sørtoppen ble nådd, men i solhellinga med lange åpne grunnfjellstrekker nær topplatået holdte jeg på å smelte ned til en udefinerbar klump. Dermed måtte tungsekken av og vannflaska fram, dæven det smakte....vel oppe ved Venetjønn ble telt prompt satt opp, to pils plantet i myra, solkrem påført og kaffe ble kokt. Så fullstendig strekk i lyngen og nyte den lette brisen som rislet i trærne, mens rødstjerter og trepiplerker holdt flott konsert. Aah, nydelig...
Ble liggende lenge før jeg bestemte meg for en tur til sørtoppen og området rundt.
Ingen ambiøs tur dog, var rett og slett for varmt, så returnerte snart til camp.
Fint kupert område rundt sørtoppen og videre nedover, 2 topper som ser like høye ut så var over begge (trigpunktfester på den østligste av de to), før jeg tok turen rundt tjernet.
Tilbake til campen ble det mer utstrakt sløving før jeg bestemte meg for et bad. Fant et flott sted langs grunnfjellkanten å stupe fra og dæven hvor varmt vannet var, må ha vært 18 grader eller mer...herlig!
Tilbake til middag og en lunken myrpils...og mer avslapning.
Begynte å skye over og vinden dro seg til da jeg fant fram 5D'n og tuslet mot hovedtoppen.
Så tilfeldigvis på GPS'en og den var tom for batteri, og hadde vært det en stund tydeligvis, så byttet batterier og husket faktisk på starte trackinga på nytt. Glemmer ofte det siden den forrige startet automatisk, savner den litt...
Utrolig spektakulært utved stolene. Herlig opprevnet og vilt område med de to loddrette stolene/hornene kneisende opp av storura langt der nede. På toppen av begge stolene var det sirlig bygget to varder. Blir like imponert hver gang hvordan klatrere kommer seg opp slike vegger. Møtte faktisk på to blide klatrere utved skrenten, som hadde camp omtrent helt utpå kanten. Pratet endel med de utover kvelden, vinden begynte å bli rimelig påtakelig noe som gjorde det litt vanskelig/farlig å gå langs kanten for å ta bilder.
Sola gikk til slutt bak Skorvetoppen, mens vinden ulte. Ikke den helt store solnedgangen, men flott opplevelse lell.
Tuslet rolig tilbake til camp, fisket fram den siste pilsen og nøyt kvelden i le. Krøyp inn i soveposen ganske tidlig og sovnet momentant.

Våknet tidlig, rundt 5-tida, og hørte det blåste bra i trærne og det rusket litt i teltet, herlig unnskyldning for å ikke stå opp. Våknet ikke igjen før halv ni, sjelden lang sovetid for meg å være, men ikke desto mindre herlig.
Kaffe og frokost ble inntatt, satte på GPS'en og den viste ikke turen til sørtoppen og rundt tjernet mm, så bestemte meg for å ta turen opp til sørtoppen igjen. OK opp til begge toppunktene og videre et stykke nedover av nysgjerrighet før jeg returnerte til camp.
Sjekket GPS'en igjen, erre mulig..ingen tracking, glemte å restarte trackinga når jeg slo'n på...bare å pælme inn håndklet!
Jaja, litt kaffe kurerer gruff sier de....smakte godt ihvertfall.
Sola begynte å varme godt og lufta ble plutselig stille. Folk begynte å trampe forbi på vei til toppen, da pakket jeg sakene og trampet ned. Møtte mye folk på vei ned, tydeligvis et mye besøkt område men det skjønner jeg...et utrolig spennende område, med spektakulære fjellformasjoner og herlig utsyn til alle kanter.
Kanskje jeg kommer tilbake :-)

Noen bilder fra turen:

Glade klatrere på kanten av skrenten. Gygrestolen, den vestre i bakgrunnen.
Gygrestolen før solnedgang
En kort men intens "lyskanon" før sola går ned bak Skorvetoppen