Med storsekk til Tåråfjellet (11.05.2019)

Start point Stistart (410m)
Endpoint Samme (410m)
Ascents Tåråfjellet (826m) 11.05.2019
Visits of other PBEs Tåråfjellet stistart P-plass (410m) 11.05.2019

Våkna til flott vær og dermed pakka jeg storsekk i hui og hast og kjørte nordover med tanke på Tåråfjellet, Notodden. Hadde en snikende følelse av å ha glemt noe på vei oppover....
Parkerte ved stistart rundt 11-tida og traska innover på godt merka og snøfri sti.
Rundt 600 moh begynte det å bli endel snø nede på myrer og hellinger med lite tilgang på sol.
Ble rimelig tung tur opp når man tråkker igjennom råtten snø med 20+ kg på ryggen.
Etter 1,5-2 timer var jeg vel oppe ved Sandtjønn, som fortsatt lå islagt, gikk jeg opp på en høyde hvor jeg tenkte å slå opp teltet. Småsliten fikk jeg lyst på litt kaffe og sjokkis før campen ble innredet, dro opp posen med brenner og tilbehør, bare for å finne ut at kokekaret var fraværende...altså ingen kaffe, kokte egg eller drytech-middag, ei heller kunne jeg koke snø til drikkevann....alt jeg da hadde tilgjengelig var 6 knekkebrød med skivet ost, en kvikklunch, et eple og noen cherrytomater og 0,5 l vann på flaske.
Tja, utsikten til ovenstående mangel på turkos gjorde at jeg droppet å slå opp teltet og tok turen opp til toppen, før jeg returnerte til tiltenkt camp. Hadde fortsatt ikke bestemt meg for å returnere til bil eller overnatte.
Så ble det en laang strekk i lyngen, lå og lyttet til vinden, og sovnet ganske snart...
Våknet av nedbør, en blanding av regn, snø og småhagl. Mørke skyer samlet seg stadig tettere.
Etterhvert ble valget tatt, rolig retur til bil utpå ettermiddagen. Omtrent nedbør hele veien ned, men ikke sjenerende mye og lukten av fuktig skog er jo rimelig behagelig.

Vel nede ved bilen, rundt 18:30.
Litt ergerlig at det ikke ble overnatting, men fikk i det minste sovet litt ute samt meget god tungsekk-trening som kan komme godt med til seinere.