Leken klyve/busherunde blant glatte, bratte kystkoller (20.01.2019)  5

Start point Hågakollen p-plass (25m)
Endpoint Samme (25m)
Ascents Hågakollen (73m) 20.01.2019
Kjerringberget (116m) 20.01.2019
Såtåsen (110m) 20.01.2019
Visits of other PBEs Hågakollen p-plass (25m) 20.01.2019

Parkerte på p-plass under Hågakollen i -6 og lett skydekke. Rundt 5 cm snødekke med syltynn skare og sukkersnø under, glatt i brattene mao.
Gikk svært bratt rute opp på kollen vest for p-plass, fikk opp varmen umiddelbart. Herlig å måtte bruke hele kroppen for å komme opp. Videre opp og ned over kupert/bushete terreng til foten av vestsiden av Kjerringberget. Har aldri gått opp fra den siden så tok en snau rekognoseringdrunde.
Omtrent umulig å finne en vei opp her under rådende forhold, så gikk litt tilbake og prøvde meg først opp et skar som så håpløs ut, valgte derfor å prøve å komme opp langs "eggen".
Her møtte jeg på et vanskelig parti, som jeg etterhvert løste med ryggstøtte mot en stein og presset meg sakte og omstendelig over kanten. Vel oppe var det planke opp til toppen. Pause på toppområdet med gryende sol i fjeset.
Videre ned en kjent rute og opp mot Såtåsen. Gikk opp vestsida som jeg ei heller har gått opp før. Bratt, bushete og glatt som bare det, selvfølgelig mulig å velge lettere ruter her, men var i utfordringsmodus idag og valgte/så ut krevende terreng. Varmt og godt oppe på toppen da sola hadde penetrert skydekket. Kort pause før jeg sklei/akte ned sva, moro.
Videre over større hogstfelt før jeg begynte klyvinga og bushinga opp Hågakollen. Her ble det flere utfordringer og krabbing ble påkrevd ved noen anledninger. Artig snirklerute opp. Kort pause på toppen før jeg igjen sklei/akte ned mot hogstvei. Nå varmet sola så mye at jeg valgte en lang pause i sola mens yttertøyet ble hengt opp til tørk. Satt faktisk i bare en tynn ullundertøysgenser og nøyt sola...leeenge....før jeg tok kurs mot bilen.
Herlig krevende, slitsom og underholdende runde blant lokale kystkoller var over.