Fjellskitur(er) (03.02.2018)  5

Start point Grønkjør Skisenter (390m)
Endpoint Samme (390m)
Ascents Kolle ved Bloddalen (564m) 03.02.2018

Dro på helgebesøk til turkompis Tommy oppunder Skrim på fredag.
Mye fram og tilbake på hvor turen skulle gå, som vanlig :-)
Vi endte på Lifjellområdet pga bedre værutsikter, mindre vind og tåke enn feks Blefjell.
Opp å hoppe tidlig lørdags morgen. Lett frokost og kaffe, og avgårde...
Fant ut at vi skulle friste Tåråfjellet og parkerte ved Grønkjær Skisenter i 15-16 blå.
Fram med sekk og fjellski. Tommy begynte å montere fellene da det plutselig slo meg, pokker heller, fellene lå hjemme....ikke en tur uten en overraskelse er visst mottoet her i gården!
Latteren gjaller mellom snøtunge trær.
The show must go on, så det var bare å sæla på.

Morgenstemning i vinterskogen

Ganske kupert for fjellski her og med særs bakglatte ski ble det tungt. Lærte meg etterhvert å gå "på læret" for ikke å skli for mye tilbake i slakt hellende terreng, i brattere terreng var det bare å gå sidelengs. Vannvittig god trening, men terrengvinnnende er det ikke.
Vi gikk og gikk på kryss og tvers og syntes vi hadde gått langt da vi myste litt på GPS'en, som noe nedslående sa vi kun hadde forsert 900m fra bilen. Bare å jobbe videre, men nye hindringer dukket stadig vekk opp. Vi vant fint lite terreng, og etter nesten 2,5 t sto vi ihvertfall oppe på kollen øst for Bloddalen på 564 moh. Akkurat da kunne jeg døpt toppen for Blodslitkollen.
Hadde mye krefter igjen dog, kikket på GPS'en og skjønte at vi kun hadde gått 1/4 av distansen opp til Tåråfjellet. Da tok vi en avgjørelse om å gjøre retrett og heller kjøre litt i liene under Lifjell Skisenter. Turen tilbake til bilen tok kun rundt 15 min, det sier sitt.....
Distanse: 4,5 km - oppstigning 220 m - 2 t 40 min

Videre opp til Lifjell Skisenter.

På vei opp mot Lifjell. Falkefjell i bakgrunnen?

Parkerte ved Skiheisen i sterk vind.
Tok en rekognoseringstur på beina langs hardpreppa skiløyper opp til toppen av Krintokleiva. Her blåste det hatter og fjellharer og måtte nesten krøke meg 45 grader for å gå framover.
Snakket med en randoneekjører som sa det var gode forhold ned liene, dermed bar det ned igjen for å hente skiene.

Randoneekjører på vei opp til Krintofjellet

Ingen sjanse for meg å gå opp her med skia på beina, så de måtte bæres. Tilbake oppe på toppen av Krintokleiva var det bare å spenne på seg fjellskia og suse ned fjellsidene...trodde vi....men forholdene var ujevne og var vanskelig å få tak på med fjellski. Valgte derfor å suse ned den preppa løypa i stedet for. Herlig moro!
Distanse: 5,8 km - oppstigning: 250 m

På vei tilbake stoppet vi igjen ved Grønkjær Skisenter og tok en liten runde i løypene.
Mye folk og flott løypenett!
Distanse ca 3 km og rundt 50 hm

Sola var på vei ned flotte Lifjell, da vi satte oss i bilen og tok returen til Skrim.