Tur til Kinnarodden (24.07.2021)

Ascents Nordkinn (240m) 24.07.2021
Visits of other PBEs Kinnarodden - Norges nordligste fastlandspunkt (1m) 24.07.2021 09:00

Ankom Mehamn med sørgående hurtigrute 1.20 på natta. Ettersom vi hadde midnattsol gikk vi de første 4 km før vi slo camp i 2.30-tiden. Morgendagen startet med kryssing av elv før vi satte kursen mot Kinnarsanden, hvor vi skulle campe før vi skulle gå siste biten morgenen etter. Da vi kom til de laaange stein-partiene ble vi truffet av noen gode regnskyll kombinert med kraftig vind. Dette førte altså til at alt som pr def er vanntett, ikke lenger klarte å motstå fristelsen til å slippe inn vår fuktige fiende. det var som å bli bli dytta ned i bakken av regnet, før vinden tok over rollen som bølle ved å gni det ekstra hardt inn.

Etter en natt med relativt mange gode timer på øyet var klær ganske så tørre igjen, og vi pakket sammen camp og la igjen sekkene ca 4 km fra mål, Kapp Nordkinn/Kinnarodden. denne siste delen hadde mange lure-mål, og vi trodde gang på gang vi hadde kommet til enden av fastlandseuropa, for så å skjønne at det var enda litt lenger. da vi endelig så målet var det kun en sinnsykt bratt kløft som var ca 100 m dyp som skilte oss fra målet. Marte sa seg egentlig fornøyd her, men med en liten motivational speech, nådde vi begge tuppen, og kunne være stolte over å ha vært på alle de fire geografiske ytterpunktene til fastlandsnorge, Lindesnes (sør), Vardetangen (vest), Kibergneset (øst) og Kinnarodden (nord). Takk for turen!