Store Knutsholstind (27.08.2022)

Ascents Store Knutsholstinden (2,341m) 27.08.2022

Tur i strålende sol og nesten vindstille fra Gjendebu sammen med Frode og Kåre. Startet ca 08.30 og var inne ved foten av selve oppstigningen til fjellet i Svartdalen etter ca 1:50. Tok en liten rastepause der før vi begynte oppstigningen i ura. Forsøkte etter beste evne å følge vardingen oppover, men kom nok litt langt mot nord oppover uten at det gjorde noen stor forskjell på tidsbruken. På toppen etter ca 3:50

Etter ca 45 min på toppen sjekket vi ut starten på sør-ryggen, men fant ut at vi burde ha sikringsmidler for å ta denne. Returnerte derfor tilbake nesten samme vei som vi kom opp. Tok en noe sørligere rute på vei ned og havnet etterhvert i et sva som ikke lot seg forsere på sikker måte. Gikk derfor opp igjen ca 100 høydemeter for å komme oss litt lenger nord. Derfra og ned gikk det uten videre problemer annet en møre ben. Tilbake i dalen og en god rast etter knappe 7 timer.

Tilbake på Gjendebu ca kl 17, etter 8.5 timer på tur. Nydelig topp, men "fryktelig" fjell.