Isklatring Sørstulen (29.01.2023)

Visits of other PBEs Isklatring Sørstulen (700m) 29.01.2023

Med Espen H. Kom seint i gang, klokka var over 13 da vi parkerte bilen. Kjørte pickupen til Espen, ikke noe stress med parkering når han bare kan vrenge bilen ut i snøen på sida av veien uten å være redd for å bli stående. Parkerte mellom de to jordene. Brukte truger på anmarsj, det var behagelig.

Skjønte fort at det var skikkelige greier da jeg så over kanten fra første rapell. 200 høydemeter lenger ned rant elva, og det var rimelig bratt ned dit. Ekstremt stilige formasjoner på begge sider av fossen. Hadde en close call på første rappell da jeg slapp meg forbi noen hengende istapper uten å sparke de skikkelig ned først. Fikk en liten pendel i det rappellen gikk over til fritthengende, og jeg dultet borti istappene uten å kunne gjøre noe annet enn å håpe at de holdt. Heldigvis holdt de, hadde vært vonde å få i hodet. Første rapell ca 40 meter ned til flatt parti. Andre rapell fra bjørk ute på kanten og ned linja "Godis", denne var ca 65 meter, gikk akkurat med strekk i tauet. Nytt flatt parti på ca 30 meter som vi kløv ned. Siste rapell tok vi fra skruer som vi planla å bruke som standplass på vei opp, denne ble også 65 meter.

Første taulengde (WI3+) var ganske våt, men fulgte tørreste vei oppover og det var ganske fint. Små opptak med noen lengre bratte partier. Nådde ikke helt opp til standplassen som vi tok siste rappell fra, så satte en ny standplass ca 5 meter under. Espen kom opp i fin stil. Fra her kan man velge mellom de tre linjene (Lettis, Godis, Hardis). Basert på det vi hadde sett på rappellene så var øvre del formet noe brattere enn graderingen skulle tilsi, så vi satset på minste motstands vei opp Lettis. Andre taulengde startet med et bratt opptak på før vi rundet rundt noen svuller mot venstre og kom opp i et tydelig gjel der det flatet ut litt. Taulengden står i WI3, men føltes litt hardere enn dette i første halvdel. Nytt flatt parti, og her måtte vi fram med lyktene.

Siste taulengde var den bratteste, og jeg brukte litt tid på å prøve å spotte den enkleste linja opp her. Valget stod mellom brattere men mer lettsikra is på venstre side, eller noe slakere is på høyre side med mer ujevn og formasjonsrik kvalitet. Endte med linjeføring ganske likt det som er avbildet i føreren, skrått mot venstre. Fikk kjenne litt på pumpen oppover her, men tok det med ro og greide å ha kontroll på både hode og armer. Første 20-30 meter var bratt med et 10 meter vertikalt parti mot slutten. Lettere fra her og opp. Dro ut taulengda til ca 50 meter, hadde tenkt å gå helt opp men ble usikker om jeg hadde nok tau. I retrospekt hadde det nok vært bedre å sette en halvt hengende standplass etter bratta. Basert på det jeg har klatret tidligere var nok denne en solid WI4 på dagens forhold. Espen imponerte opp her, har klatra is på topptau to ganger, men kom opp i god stil med et par heng på tauet. Siste 20 meter fra standplassen var basking i ei renne fylt med snø, is og gjørme. Espen ledet opp her og sikret meg med tauet rundt et tre. Ved bilen etter litt ca 4t30min fra vi startet klatringa.

Rett og slett et veldig kult sted!