Ljosåbelgen (22.01.2023)

Ascents Ljosåbelgen (1,948m) 22.01.2023

Med Mari deler av turen, som var på fjellskitur til Peer Gynt-hytta for å teste kneet sitt. Strålende sol hele dagen.

Brukte ca 3 timer fra Mysuseter til toppen. Fulgte skiløypa mot Peer Gynt-hytta til denne dreier mot venstre på toppen av bakken etter ca 4km. Lurt å komme inn ganske langt ned i bekkedalen til Ljosåe. Holdt jevnt raskt tempo til den bratte stigningen begynner på ca 1550 moh. Tok en rast her og tørket sokkene. Siste 400 hm gikk i jevn motbakke på rundt 25 grader. Perfekt helling for cruising på slike forhold som nå. 10-15 cm løssnø på relativt fast underlag. Var nede igjen ved langrennsløypa ca 10 minutter etter at jeg kjørte fra toppen. Gikk radig ned igjen i langrennsløypa, till tross for noen seige stakepartier mot slutten.

For en fin skitur dette er! Har nesten aldri sett så fine forhold for topptur på ski i Rondane. Fjellsider som vanligvis er preget av store nedrimede steiner, knallhard sastrugi, og skare og is som har smeltet og fryst 50 ganger i sola, er nå slette og fine skisider som innbyr til skikjøring. Så flere renner og flanker fra toppen som så veldig fristende ut. Kikket ikke på lagdelingen i snøen, men hørte noen saftige drønn på flatmark på anmarsjen. Kantkorn ved bakken antakeligvis. Virket ganske stabilt lenger opp, men er sikkert noe kantkorn langt ned i snødekket her også. Jeg holdt meg utenfor skredterreng uansett.