Utforsking i Augldalen (19.01.2023)

Visits of other PBEs Augla (625m) 19.01.2023

På turen oppover Augla med Espen for noen uker siden så vi noe is som ledet opp fra juvet rett nedenfor Auglkvarv. Gjorde et forsøk en kveld på å finne denne, men droppet ski på anmarsjen over jordene på Kvarvet, så det tok 40 minutter å gå 1 km anmarsj i all snøen. Snudde før jeg kom til bratta. Nytt forsøk i dag, denne gangen med ski, enkel anmarsj over jordene, og noen meter ned i skogen. Hang opp tauet i ei solid gran, og rapellerte ned. Isen var brattest i toppen, der minste motstands vei navigerte seg mellom noen hengende istapper og gardiner. Det var omtrent akkurat 60m ned til bunnen av juvet, men nedre halvdel var veldig slak med unntak av et opptakk helt nederst. Koblet om fra rapell til clogging på microtraxion og en jumar i brystsele, og klatret opp igjen.

Linja var for så vidt ganske kul, stedvis tynn is, og gjorde noen mixflytt her og der. Men det var ganske dårlig iskvalitet med en del luft og ganske sprø is i det kalde været. Men et bra alternativ å gå ut her dersom en er på isklatretur oppover Augla og vil ha en litt mer krevende avslutning. WI3+/4