Lodalskåpa og Brenibba (16.05.2022)

Ascents Brenibba (2,017m) 16.05.2022
Lodalskåpa (2,082m) 16.05.2022

Start fra bilen litt over 7. Kunne kjøre nesten helt opp. 5 minutter på beina før vi tok på ski. Innover flata etter Bødalssetra holdt vi ganske langt venstre, planen var å gå opp første bratta på venstre side av elva, der det var slakest terreng. Ble ski på sekk etter hvert opp her, men gikk greit. Lita matpause på toppen her før vi tråkka videre mot brattbakken opp mot breen. Stabil og fin snø opp her. Lå ett spor da vi kom, som var lagt såpass bratt at til og med Marius måtte bøye av og legge sitt eget spor :) Videre over breen og opp neste bratte kneik. Følte meg trygg på snøen opp her også, men dette henget kan nok fort bli skummelt. Greit videre til skaret rett under toppen. Opp her var det tråkket spor i ganske god snø, og alle kom til topps og ned igjen på en fin måte. Møtte Kjell på vei ned igjen her, som tipset oss om nedkjøring direkte i retning mot Brenibba. Denne sida hadde fått en del sol, men vi vurderte det slik at det ikke var vått nok i snøen til at det var skummelt enda. Fant beste vei ned her, og det var ingen tegn til at snøen var for våt. Trasket over breen og opp mot Brenibba, og tok ei god pause der. Returen gikk radig over breen og ned til fossen. Valgte nå å skli mer ski venstre, som nok var et mye mer effektivt veivalg. Mindre skog nede på flata her og. Var ved bilen igjen etter akkurat 10 timer. Grilling og øl i sola på Sande camping satte prikken over i'en på en av årets absolutt beste turdager.