Renna på Skopphornet (23.04.2020)

Ascents Skopphornet (1,226m) 23.04.2020

Ettermiddagstur med Mari, Erlend, Kjell Magnar og Constantin.

Tåke i Hundeidvik. Måtte gå på beina et stykke innover dalen, og ble en del kryssing av barflekker ganske langt oppover sida. Veldig våt snø. Gikk i tåka, så fikk ingen godt inntrykk av hvordan vi egentlig gikk i terrenget, men Kjell Magnar la sporet og vi stolte på han. På 850 moh kom vi over tåka, og vi fikk et magisk utsyn mot Hundatinden, Blåbretind, Råna m.m. Veldig lang og konveks topp med slak stigning siste bit, men oppe på toppen stupte det plutselig ned mot tåkehavet.

Hadde tenkt å kjøre renna mot vest ned igjen, snøen her var ganske våt, men føltes grei å kjøre i. Det kom et jevnt sig av våt snø etter oss, men det var ingen problem å kjøre i. Alle hadde god kontroll på kjøringa - Erlend i sin første skikkelige renne, tøft gjort med dårlig sikt og ukjent terreng. Selve renna var aldri smal eller særlig bratt. Med god snø og god sikt kan dette være skikkelig moro terreng for den som behersker terreng på ca 40 grader.