Store Kvitegga (22.04.2020)

Ascents Kvitegga (1,700m) 22.04.2020
Sør for Kvitegga (1,583m) 22.04.2020

Bestemte oss for å utnytte siste ubetingede finværsdag med en utsiktstur etter jobb. Dro fra Svemorka kl 15, og satte kursen mot Tryggestad. Hadde forventa å gå med joggesko fra bilen, men her var det bare å spenne på seg skiene med en gang. Sporet opp var lagt fryktelig bratt - har ikke noe i mot å gå bratte spor, men når det blir så bratt opp igjennom skogen at fellene glipper, og høyeste hælløfter ikke er nok, blir det i bratteste laget for meg. Vi la delvis nye spor oppover snødalen, da det bratte sporet fortsatte i rett linje oppover. Fristende å gå rett oppover her for å spare distanse, men bratthetsmessig var det helt på kanten for meg også her.

Snødalen var overraskende stor - følte at vi aldri kom nærmere ryggen på toppen av breen som vi hadde foran oss hele turen. Omsider kom vi opp til brattbakken, og bevegde oss inn i skyggen for første gang. Litt hardt opp her, men fant faktisk tørr snø langt til høyre i bakken. Oppe på platået var det bare å rusle i ettermiddagssola og nyte den fantastiske utsikta.

På toppen etter ca. 2.30, og nede ved bilen igjen etter ca 3:30. Fikk vondt i ryggen 300 hm fra bilen, så måtte skli helt rolig ned.