Kveldstur til Lianibba (19.02.2020)

Ascents Lianibba (1,500m) 19.02.2020

Jeg og Erlend kasta oss rundt etter jobb og var på parkeringa ved Tronstad ca kl 1645. Møtte to karer på parkeringa som hadde vært oppover mot Lianibba, men snudd pga tåke litt under toppen. De hadde tråkket gode (men typisk sunnmørsk bratte) spor oppover i gjennomvåt tung snø. Mye klabbing på fellene her. Først ca 100 hm over setra begynte snøen å bli tørrere. Fikk solnedgangen i bjørkeskogen, og det siste kveldslyset på toppene da vi kom opp til setra. Gikk oppover i skumringstimen og måtte fram med lyktene ca 20 min før toppen. Vindstille og stjerneklart - magisk! Sporene til de to vi møtte på parkeringa snudde maks 20 høydemeter under toppen - lurer på om de visste hvor nær de egentlig var. Omtrent akkurat 2 timer til topps. Fin skikjøring i slakt terreng nedover, overraskende god snø. Nesten nede på setra fløy det opp ei rype 10 meter foran meg og litt til venstre. Den slapp seg utover i terrenget, noe som gjorde at den krysset rett foran meg, og jeg måtte opp med hånda for å avverge kollisjon. Fikk et vingeslag i hånda - spesiell opplevelse. Vi fikk overraskende bra føre ned gjennom skogen, mye bedre glid i snøen enn frykta - tydelig at temperaturen hadde begynt å krype, men unngikk heldigvis skare. Perfekt timing!