Penyal Des Migdia (24.08.2014)

Ascents Penyal Des Migdia (1,398m) 27.08.2014

Nabotoppen Puig Major på 1436 m er Mallorcas høyeste fjell. Men toppen er avsperret på militært område og er ikke tilgjengelig for sivile. Derfor regnes Penyal Des Migdia for Mallorcas høyest,tilgjengelige fjell.

Dette ble en artig klyvetur med Erling og John Martin. Vi parkerte ved hovedveien ned til Soller, litt nedenfor tunnelen og avstandsskilt 38. Her fulgte vi kjerrevei i nordvestlig retning og passerte et stort kors ved Coll des Cards-Colers. Etter hvert tok vi av kjerreveien og fulgte en dårlig vardemerket bratt sti opp mot ryggen. Her var det flere plasser vanskelig å se hvor man skulle gå. På toppen er det en smal rygg/egg med enkel klyving, men med flere utsatte og luftige plasser. Hjemturen tok vi ned bratte sva og videre ned dalen via Font de Coloms. Vær oppmerksom på at det her (nederst i dalen) er en vanskelig bratt passasje (merket med gule steiner)som kan unngås ved å gå lenger øst.

Vi gikk motsatt retning i forhold til de blå pilene..