Kvitingskjølene (08.05.2021)

Ascents Nørdre Kvitingskjølen (2,025m) 08.05.2021
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 08.05.2021
Midtre Kvitingskjølen (1,971m) 08.05.2021

Etter mye om og men landet vi på Kvitningskjølen, selv om at jeg har vært der før. Måtte ta hensyn til turfølge. 2 ungdommer på 20 år, ikke noe problem for dem.Værre var det med med de to andre voksne, som ikke var i så god form og med vondter både her og der. Skulle være en lett tur,og været var litt sol og skyer. Jevn stigning mot Sålelle og nydeling videre innover dalen. Flott område. Gikk opp ved Krokgjelet, og ca. 1 t med stigning oppover. Gikk på fjellski og halvfell. Stod på bra.En del vind på toppen,gjorde at vi ikke tok med siste toppen,men skrådde mot Nørdre. Derfra ble det en lang og fin nedkjøring ned til Sålell igjen. Fulgte veien ned mot Soleggen igjen. Ble litt rot i begynnelsen av turen,så det ble en liten omveg. 27 km, 5 t effektivt og 6.19 t med pause. 1309 høydemeter. Fin temp,Masse snø igjen i fjellet. Hardt med snø på toppen gjorde det til helt supre forhold. Kvelden ble tilbrakt på Randsverk med pizza og masse godt drikke rundt bålpanna. En perfekt dag, og alle vondter var visst glemt,og ungdommen var selvsagt fornøyde.