Søletjønnuten & Lykkjeåsen - Nore og Uvdal (03.09.2018)  4

Start point Øst for Øvre Ringputt (766m)
Endpoint Øst for Øvre Ringputt (766m)
Ascents Søletjønnuten (890m) 03.09.2018 20:06
Lykkjeåsen (833m) 03.09.2018 20:37

Jeg var egentlig mer enn fornøyd etter den flotte turen på Fauskofjellet & Jøransetfjellet, men hadde lagt opp til en liten ekstratur dersom jeg rakk dette før det mørknet. Så da jeg kjørte nedover Smådøldalen hadde jeg rundt halvannen time på meg til det var mørkt, og på den tiden kunne jeg rekke en av de kortere turene i området.

Fra Rødberg rullet jeg bare en kort strekning nedover fylkesvei 40 før jeg kjørte bratt oppover Borgegrendvegen. Jeg fortsatte nordover mot Landsgard, hvor jeg tok opp Lykkjeåsvegen. Oppe ved gården Landsgard kjørte jeg under tvil videre sørover på en mindre brukt grusvei. Ingen forbudskilt eller bommer av noe slag her, men det luktet litt privat vei. Hadde det vært skiltet "kjøring forbudt" eller noe sånt, hadde jeg definitivt snudd. Jeg fortsatte altså videre nesten til grusveiens ende litt før Øvre Ringputt. Her fant jeg en parkeringslomme i siste sving rett før en flekk med dyrket mark.

Det nærmet seg solnedgang da jeg ruslet oppover gressletta jeg hadde parkert ved. Deretter bar det inn i en mørk skog opp mot ei myr. Her inne i skogen fant jeg en sti som jeg delvis fulgte oppover. Og så dukket den steile Søletjønnuten (890) opp. Den reiste seg bratt opp fra skogen på andre siden av myra.

Jeg rusler oppover jordet med gress som var i enden av veien jeg parkerte langs. Bak lyser sola opp tretoppene på Lykkjeåsen (833).
Søletjønnuten (890) reiser seg bratt opp på andre siden av myra.

Søletjønnuten (890) er bratt hele veien rundt toppen, men aller brattest mot sør og øst. Lettest er den kanskje fra nord hvor det kun er noen få meter som er bratte. Jeg kom fra sør og prøvde meg nokså rett på. Det burde jeg ikke ha gjort, for her var det fryktelig bratt, på grensen til klatreterreng. Og noen meter oppover føltes det virkelig som klatring. Jeg tok det svært pent, og benyttet busker og trær som hjelp. Denne ruta ville jeg helst ikke benytte ned igjen.

Etter klyveklatringen var det ikke langt igjen til toppen, som hadde noen små trær rundt varden, men også noe utsikt. Særlig sørover var det meget bra utsyn.

Opp mot det bratteste partiet på min rute til toppen av Søletjønnuten (890). Klyveklatring blant busker og kratt, og med mye løst fjell.
Toppvarden på Søletjønnuten (890).
Flott utsikt sørover fra toppen av Søletjønnuten (890). Midt i bildet er Lykkjeåsen (833), som var mitt neste mål.

Siden sola nå hadde takket for seg, ble pausen på toppen kort. Ned fra Søletjønnuten (890) prøvde jeg meg litt mer mot sørvest. Her var det mindre bratt og mye enklere. Største hinderet her var en furu jeg måtte brøyte meg gjennom. Anbefaler absolutt å gå opp fra sørvest i det bratteste partiet hvis man kommer sørfra mot denne toppen. Men mest sannsynlig er denne toppen lettest nordfra.

Etter det bratte partiet fulgte jeg en sti som gikk i kanten av myra, og så gjennom den mørke skogen ned til det gressdekte jordet. Nå var jeg veldig nære bilen. Det fristet litt å bare rusle bort til den og så kjøre hjem, men jeg kunne jo rekke Lykkjeåsen (833) også...? Uten hodelykt måtte jeg i så fall gå på litt, for nå skumret det.

Og jeg gikk på det jeg orket mot Lykkjeåsen (833). Tempoet ble allikevel slapt, for her måtte jeg rave gjennom skogen på GPS'en. Ingen sti ledet meg rett mot toppen. Dessuten var jeg sliten, så det var ikke mye krutt igjen i beina.

Jeg følte det mørknet for hvert skritt jeg tok, og at toppen aldri dukket opp. Men omsider var jeg på toppområdet på Lykkjeåsen (833). Ikke noe soleklart høyeste punkt på denne skogstoppen.

Det mørkner på toppen av Lykkjeåsen (833).

Sekken min rakk så vidt å treffe bakken før jeg snudde og strenet tilbake mot bilen. På returen fant jeg en sti som ble fulgt et lite stykke, men denne dreide for mye ned mot høyre etter hvert. Jeg ville ikke miste for mye høyde bort til Lykkjeåsvegen, så jeg siktet mer mot tjernet som var like ved der bilen sto.

I tussmørke nådde jeg bilen. Jeg skulle ikke ha somlet mye før det ville ha blitt noe knot å gå uten hodelykt. Den må absolutt med i sekken heretter.